Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskoter? 13 år 10 månader sedan #19341

  • bompaholm
  • bompaholm Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Inlägg: 5
  • Tack mottaget: 0
Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskoter?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskote 13 år 10 månader sedan #19342

  • lime
  • lime Profilbild
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 1615
  • Karma: 1
  • Tack mottaget: 1
Våtdräkt, våtskor, hjälm, googles (om crosshjälm - annars visir), flytväst ( :roll: ).

Jag kör även med handskar och ryggskydd. Nackskydd kan också vara bra, men det har jag inte införskaffat ännu.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskote 13 år 10 månader sedan #19352

  • malibu
  • malibu Profilbild
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 816
  • Tack mottaget: 0
shorts, foppa tofflor:) nedå.. Lime hade bra förslag... men hjälm är ju inte helt nödvändigt.. Lime kör så tokigt så han har fullt skyddsutrustning på sig varje gång :lol:

Om du bara är en åkare som ska ta sig en badrunda då och då..

så hade jag nog bara haft våt dräkt... (1st lång & 1st kort), flytväst, neopren strumpor & handskar...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskote 13 år 10 månader sedan #19369

  • lime
  • lime Profilbild
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 1615
  • Karma: 1
  • Tack mottaget: 1
Ja, det är klart, ska man bara till badstranden så blir det nog våtdräkt (eller bara badshorts) och flytväst. Men om jag ser vågor på vägen dit så är chansen stor att jag gasar på och hoppar i dem och jag har lärt mig den hårda vägen hur det känns att flyga av utan hjälm.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskote 13 år 10 månader sedan #19391

  • mickkke
  • mickkke Profilbild
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Inlägg: 18
  • Tack mottaget: 0
Lime du som verkar ha mest erfarenhet av att ramla av skotern. Hur känns det att vurpa med crosshjälm? Hugger vattnet tag i skärmen/hakskyddet?
//Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskote 13 år 10 månader sedan #19397

  • goka
  • goka Profilbild
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Inlägg: 182
  • Tack mottaget: 0

Lime skrev: Ja, det är klart, ska man bara till badstranden så blir det nog våtdräkt (eller bara badshorts) och flytväst. Men om jag ser vågor på vägen dit så är chansen stor att jag gasar på och hoppar i dem och jag har lärt mig den hårda vägen hur det känns att flyga av utan hjälm.


Bra poäng där Lime.
Om man klär sig för glass-åka, gäller det att hålla sig till det. Men man vet ju hur hornen växer ut :twisted: då man ser vågorna efter en 46-fotare ute på fjärden.
Jag hamnade i korsvågor idag och flög av i ca 50 knop. Jag slog i armen och låret rejält i kanten på skotern. Så illa som det känns nu, kan jag bara undra hur det hade gått om jag slog i pallet. DAGS O FIXA HJÄLM !
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskote 13 år 10 månader sedan #19406

  •  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
När ni väl säger det så har nog den största kunskapen hur det känns att trilla av skoter med tanke på alla film bevis som finns sen så är ju inte Niklas Ohlsén så tokig heller på att hoppa av i farter över 60 knop.



Du får ursäkta Lime jag kunde inte hålla mig från att lägga upp dessa filmer här. ;)
/Robban

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskote 13 år 10 månader sedan #19415

  • lime
  • lime Profilbild
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 1615
  • Karma: 1
  • Tack mottaget: 1
Hahahaha fan Robban du får mig alltid att gata med dina inlägg. :-D Jag älskar att köra skoter och det blir roliga filmer när man flyger av och sånt är också kul att kolla på. Filmerna passar ju bra i den här tråden. :-D

angående vurpa med hjälm: nej, jag har aldrig känt att hjälmen hugger i vattnet. Jag har heller aldrig känt av något i nacken. Frågan är om det inte bara är en myt. Att någon fåttf ör sig att det kan hända och så har det spritt sig som fakta.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskote 13 år 10 månader sedan #19416

  • lime
  • lime Profilbild
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 1615
  • Karma: 1
  • Tack mottaget: 1

goka skrev:

Lime skrev: Ja, det är klart, ska man bara till badstranden så blir det nog våtdräkt (eller bara badshorts) och flytväst. Men om jag ser vågor på vägen dit så är chansen stor att jag gasar på och hoppar i dem och jag har lärt mig den hårda vägen hur det känns att flyga av utan hjälm.


Bra poäng där Lime.
Om man klär sig för glass-åka, gäller det att hålla sig till det. Men man vet ju hur hornen växer ut :twisted: då man ser vågorna efter en 46-fotare ute på fjärden.
Jag hamnade i korsvågor idag och flög av i ca 50 knop. Jag slog i armen och låret rejält i kanten på skotern. Så illa som det känns nu, kan jag bara undra hur det hade gått om jag slog i pallet. DAGS O FIXA HJÄLM !


iväg och köp en sån här! Mycket bra hjälm!
www.4speed.se/se/art/4speed-ktm.php
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vad rekommenderar ni för klädsel när man kör vattenskote 13 år 10 månader sedan #19560

  • ec1
  • ec1 Profilbild
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 783
  • Tack mottaget: 0
Vad händer i den mittersta filmen? Nått i vattnet eller en våg?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.065 sekunder
Powered by Kunena Forum
Logga in  \/ 
x
x
Registrera  \/ 
x

VÄLKOMMEN!

Guppa.se är mötesplatsen för oss i Sverige som åker vattenskoter och
jetski. Här hittar du:

  • Senaste nyheterna
  • Forum med samlad kunskap och erfarenheter
  • Bloggar
  • Tävlingskalender och resultat
  • Webbshop med noga utvalda produkter

Självklart är det gratis att bli medlem!

 

Bli medlem

HÄNDER I FORUMET

Senaste forumtrådarna

  • Inga inlägg att visa.

Vem är online?

Vi har 225 besökare och inga medlemmar online

TÄVLINGAR & EVENTS

« Maj 2024 »
Mån Tis Wed Tors Fri Lör Sön
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31