Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10563

•  Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Ja denna tråd skulle jag nog ha börjat skriva i våras då jag bestämde mig för att inte sälja skotern detta år pga lite för många "polare skulle köpa den för 50 tusen eller ville byta med en beg BMW som typ bara gått 25000 mil. Men med lite hets från BUSE att trimma lite grann istället. Någonstans där så skett det sig, fy fan vad man är lätt hetsad. Så här var trimmet då, innan jag började. Detta är ett utdrag från en tråd som jag skrev då.

Tänkte bara höra lite på forumet om trimning av en RXT 2005. Har bytt luft filtret till power Filter kit från Nivado och ökat max varvet till 8100rpm,komprssorn till Riva Racing kompressor hjul gen 2 som ger en effektökning på 15Hk, bytt impeller till Solas impeller 14/19R och satt på RXT Top-Loader Intake Grate. Så nu är det en ganska bra ax på skotern, toppar 59,8knop på gps nu. Blir det någon större skillnad om man monterar en SD Rear Exhaust Kit plus Power Cooler, w/Pro-Series Blow-off Valve eller Power Cooler Kit. Säljaren säjer att detta gör underverk är det sant eller är det så att det kostar 25000:- för att få 3knop till i maskinen och lite snabbare ax, någon som vet??? som kör liknande mix jag vill helst inte sätt in en ny ECU Stock Racing då man ökar slitaget på motorn. Några förslag.

Buse var så snäll och svarade med detta då.

Ökar på slitaget gör det oavsett när du väl börjar trimma, dock så behöver du inte oroa dig då dessa motorer brukar stå pall en hel del effekt även under en längre livslängd om det görs rätt..

Finns en uppsjö med godisbitar som du kan byta ut..
Värre kompressor, värre/hårdare ventilfjädrar, Ny ECU med högre varvtal m.m.
Finns även "bolton" ställbara bränsletrycksregulatorer som ska enligt usa folket funka mycket väl, så maskinen inte går för tunt på soppa.. (Kommer själv testa dessa i min maskin)

Kolla in på www.4tecperformance.com

Där finns massor med roligt att bränna degen på..

Märk väl det sista han skrev.

Där finns massor med roligt att bränna degen på..

Jajemän då får man väl sätta fart då så här såg den ut innan det spårade ur.
Sen började jag med att byta säte på skotern och gjorde ett custom made hos en firma som heter www.jettrim.com jäkligt bra grejer sen lackade jag om huven plus dekal trimmade maskinen hårt så pass hårt att bara med dekalerna så hade den gått från Stock till Open. Så då var det väl bara att fortsätta med maskin rummet och ner i maskin rummet så gick det en Robban en BUSE en FAST plus lite annat löst folk. Samtidigt så beställdes det ett RXT-X styre från ett företag som heter www.jetfactory.com i Tyskland riktigt bra kille som har den shopen. Nu kommer jag rada upp grejerna som sattes på och i skoter under året som gick.

1 st Stock Class Rotax Racing ECU
1 st Rotax Racing 131 Degree Thermostat
1 st Titanium Valve Retainer only 4.2 gramm
1 st Exhaust Kit, Free Flow Special made by Malte Rosner
1 st Rotax Racing Intercooler
1 st RIVA Stock Intercooler Blockoff Plug
1 st Riva Pump Wedge, 2-degree
1 st OPAS Removal Kit, RXT
1 st RIVA Pro-Series Sponson Kit
1 st RXT Pro-Series Reduction Nozzle ringar 81, 82, 83, 84
1 st RIVA RXP/RXT Catch Can/Oil Breather System
1 st ROTAX RACING Injector
1 st Seadoo X Model Stainless Steel Braided Throttle Cable
2 st ROTAX RACING SC Clutch Steel Washer RXT
1 st ROTAX RACING Kompressor Impeller 137 mm RXT
1 st RACING Carbon Seat RXT
1 st Lopolight lanternor ala KVB
1 st 3 tums rör med luft filter för att mata kompressorn med kall luft.

Nu var det dags att börja bygga några bilder från garaget.

Ja jag vet det är en sjukt lång och dyr lista men va fan det blev bra. Så här ser den ut idag efter ingreppet.

Tävlat har jag också hunnit med lite grann tyvärr så var inte allt trim färdigt då men här är en bild från Hot Island Race 2009.

Och det senaste som har gjorts är en acceleration test hos www.ribextremeracing.com där vi använt något som heter Video VBOX (Racelogics) grymma grejer, så här såg kurvan ut på maskinen.

v-box 2.jpg

Och här har vi test körningen, jag kör med 55 liter V-Power i tanken test förarens vikt med utrustning ca 115 kg. Det går att få till en bättre start en ren tränings sak topp farten är högre vid bättre förhållanden som tex varmare i vattnet och längre topp farts sträcka. Men här är filmen.

Sådär nu var man klar för denna säsong till nästa säsong så kommer jag ha en RXT-X 260 mod 2010 att tävla med den kommer väl möta samma öde som denna maskin sakta men säkert flyta in i OPEN träsket.
Tack för att du tog dig tid att läsa denna tråd svarar på frågor gör jag gärna så länge ingen frågar vad det kostade att nå 65 knop på GPSen. I filmen kommer jag inte upp i det men har gjort det då jag malde fram och tillbaka i en spegel blank vik ute på Värmdö.

Jag vill även tacka dom som hjälpte mig att göra av men mina pengar på delar plus att mek hjälp som jag fått. Stort tack till BUSE, FAST (Malte Rosner www.re-performance.de ), Rolle ( www.Seadoo.nu ), RibExtremeRacing (Niklas Ohlsen) Familjen plus alla hetsare på www.guppa.se som fyllt min pm box med glada tillrop fakturan kommer med nästa utskick hehe.
/Robban

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10564

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Kul läsning! Otroligt vilken skillnad det blev utseendemässigt före och efter. Den är riktigt snygg nu!

Kul med RXT-X 260 nästa år. Längtar till att få se hur den gör sig i svenskt offshorevatten.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10565

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Behöver inte tacka mig, du skruvade ju nästan allt helt själv, jag stod ju bara och pekade och låtsades inte orka skruva själv:) Man lär sig mest när man får pilla själv, nu kan du börja som stallmek hos dom större teamen :-D
Du kanske ska börja tävla mot Malte´s mektider, byta retainers på ca 30min osv..

Det ska bli väldigt intressant att se hur det blir med din nya maskin och hur dom går i vattnet sen vet du ju att stock inte är att tänka på.. vad var det någon sa "in Lake Havasu last week, there was not one single mechanic, hod dog seller , monster energi girl, interested in the stock class races, but for the open..."

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10566

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Bra Robban att du fick upp en tråd på ditt Projekt..
Kul läsning o nu är det kört framöver med stockmaskiner,du kommer alldrig villja sitta på en igen :lol:
Säljer Trim & Orginal delar till alla märken.
Riva Racing återförsäljare
GPR SHO Turbo

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10568

• Besökare
  • Besökare
Tackar för dom fina orden. Jag tyckte att ddet var lika bra att skriva en tråd där jag börjar, mekar, slutför projektet för att sen kunna köra maskin några timmar innan vintern denna sommar han jag med att köra ca 65 timmar mellan jag mekade. Hur många timmar gick din BUSE eller har du mest släppas bakom någon Polsk familjs fiskebåt :-D. Där du satt iklädd överlevnades dräkt ala city typ jeans och t-shirt :-D . Ja det blir nog att köra Open nästa säsong även om jag inte trimmar så kommer jag nog köra open med min maskin för man vill ju inte vara en beginner på banan hellre en sämre placering i open än en bättre i stock :-D. Då folk inte kommer förstå skillnaden på en open maskin och en stock maskin. Det som kommer att ses i media kommer varea den som går över mål linjen först tro jag i alla fall.
:-D /Robban

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10572

• jowel
  • jowel Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,

Här kommer lite bilder från före och efter test.
Kolla hur medtagen Robban ser ut efter testet....

PS. "Vass-bojen" (Boj nr 2) är en elak boj där man svänger i + 60 knop och riskerar att hamna på land om man tvekar. Den svängen är inget för "Stock-beginners"

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING

Trött efter testet.jpg

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10574

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kan den där skotern flyga? Ser ju ut som en vilsen Christer Fuglesang med all den där utrustningen på..:lol:

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10619

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hur har det gått med maskinen efter sista turen...
Kanske dags för en dessa nu? :-D
rs1000_1503.jpg

20november kommer Riva släppa högkompskolvar till Rotaxen.. :-D
Bara $250/st..

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10620

• Besökare
  • Besökare

BUSE skrev: Hur har det gått med maskinen efter sista turen...
Kanske dags för en dessa nu? :-D
rs1000_1503.jpg

20november kommer Riva släppa högkompskolvar till Rotaxen.. :-D
Bara $250/st..

Humm sånt där billigt skit stoppar jag inte ner i maskinen det finns en annan leverantör på kolvar om det nu skulle behövas, Pratade med mr.FAST igår och han tror inte det behövs bytas några kolvar utan det är lite annat som skall göras nere i maskin rummet nu kommer inte maskinen gå något mer i år pga det är för kallt att köra maskinen.

Till våren blir det väl att köra två maskiner då den nya RXT-X 260 kommer.
/Robban

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10640

• greenrider
  • greenrider Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

BUSE skrev: Kan den där skotern flyga? Ser ju ut som en vilsen Christer Fuglesang med all den där utrustningen på..:lol:

Det finns bara en anledning killen ar val skit radd att trilla av sin langtradare till skoter men du den later nastan som en riktig skoter fast for tjejer men vad kunde man vanta sig av en som kor en RXT pram. :lol:
Hasta la vista /Greenrider
Seadoo Rxp -04 stage Turbo 400hk -SÅLD
Kawasaki 300X med speed modul plus lite annat godis 64knop

Yamaha Super Jet - 2012:a Beställd till Sommaren

Sidan laddades på: 0.094 sekunder