Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10856

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Trimma på du....... ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 9 månader sedan #10857

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Ja för sjutton, trimma mera!!!
Antar att denna motor hamnar i nya kärran? 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 8 månader sedan #11071

•  Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Sådär då är säsongen 2009 över för min del i alla fall, så då är det dags att göra den årliga stor städningen av skoter. Man måste ta hand om sin maskin så det blev till att lyfta ur motorn så att man kom åt att städa under.

Ja när man ändå har ur motorn så kan man ju alltid byta kolvar till Rotax Racing plus lite andra Rotax racing grejer.

Rotax 1.jpg
Snart har jag nog bytt ut allt i motorn till Rotax Racing grejer nu väntar jag bara på en ny ECU nämligen Rotax Racing 8600rpm så bord det bli lite mer fart på skoter till nästa säsong.
/Robban

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 8 månader sedan #11075

• jowel
  • jowel Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Var är lambdan Robban???

Lambdan ROBBAN???
eller är det rysk roulett igen och du får mala mer köttfärs nästa höst igen...? :-D

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 8 månader sedan #11087

• Besökare
  • Besökare

RIB Extreme skrev: Var är lambdan Robban???

Lambdan ROBBAN???
eller är det rysk roulett igen och du får mala mer köttfärs nästa höst igen...? :-D

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING

Men va fan Niklas man måste ta lite risker eller är du en sån som sitter ner och kissar bara för att frun har sagt till dig att göra det. :-D

Nä du det blir väl att ta lite värden med Lambdan eventuellt är det någon här som gjort det på Seadoo och skulle kunna ta en bild var ni sätter sonden ett ställe skall ju var i J-pipen eller skall man gå till en mekanisk verkstad med sin avgas limpa för håltagning för sond. Några förslag Kimmo du skrev ett pm till mig om detta har du gjort det på din och i sånt fall någon bild på detta.
Detta betyder inte att jag sitter ner och kissa jag också, utan det får Niklas hålla på med själv.
/Robban

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 8 månader sedan #11093

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Robban.. om du är helt tom på ideer när det gäller placering av lambdasonden..

så har Jerry på 4-tec performance redan en lösning som funkar.. men den delen saknar ju vatten kylning och kommer nog att vara ganska varm under hård körning

www.4-tecperformance.com/index.p ... cts_id=882

R&D Exhaust Manifold X-Tender / O2 Sensor Mount Kit
$149.95
clip_image001.jpg

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 8 månader sedan #11101

• fast
  • fast Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

RIB Extreme skrev: Var är lambdan Robban???

Lambdan ROBBAN???

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING

where is the Lambda meter in the Lambo LB640, BRABUS, AMG, Porsche Gemballa
they have but as auto close loop sysyem, but you as a driver never see any value, because you would not even know what is the perfekt Lambda for your Car or PWC.

and you cant make changes in the ECU, and there is no need because that cars have been setup from the factory perfektly, just as the ROTAX RACING Kits, thats why seadoo is 5 times worldchampion from the last 6 Offshore worldchampionchip, because you can never beat the factory !

if you buy factory tuning, you dont need a AFR Meter, also a
O2 *AFR* Meter is not needet in Roban case, as he is running now a setup to the ECU specification, that setup has been tested at the factory dyno for more than 300 h,
they are using a factory dyno wideband meter for 20.000 SEK as well as EGT sensors. way more advance as your MOTEC O2 meter.

if you are a tuner, and you test some parts , more boost, etc a Lambda meter with data logger will help you to find the perfrekt fuel table, thats the option you have Niklas, if you know the perfekt AFR Ratio, I dont know, and I hope it for your customer :-D

If you run a setup very close to the specification of the ECU , you will have never problems.

if you mix parts or you buy parts or performance kits that have been tested by us forum members, then you run in to problems, and even a cheap 300 USD Lamda meter can save your engine.

also Roban can not change the fuel settings in the ECU, as the ECU is premapped for his setup.

the ECU also make changes for cooler air with more fuel automatic, so there is nothing to do for Roban.

a perfekt example is the US Forum, where 90 % have a Lamda meter, but they running the complete wrong setup and they break there engines every month,
you have to know the correct AFR for your engine, but not from some forum, or other amatuers, you have to know it from a pro
<a href="">
<a class="postlink" href="www.performancemarine.se">www.performancemarine.se

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 8 månader sedan #11102

• fast
  • fast Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Rxp_Kimmo skrev: Robban.. om du är helt tom på ideer när det gäller placering av lambdasonden..

så har Jerry på 4-tec performance redan en lösning som funkar.. men den delen saknar ju vatten kylning och kommer nog att vara ganska varm under hård körning

www.4-tecperformance.com/index.p ... cts_id=882

R&D Exhaust Manifold X-Tender / O2 Sensor Mount Kit
$149.95
clip_image001.jpg

Kimo, thats a very bad part, as the exaust flow is very bad after the extender installation, also that part is not watercooled, and the engine room gets extrem hot, as it is direct after the Manifold, typical americal Bullshit, Roban has a RXP/X Manifold now,and he can install a sensor direct in a hot tap on the manifold if he wants
<a href="">
<a class="postlink" href="www.performancemarine.se">www.performancemarine.se

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 8 månader sedan #11103

• Besökare
  • Besökare
Som sagt det blir nog att stå kissa i fortsättningen och är det så att jag skulle spränga motorn så har jag ändå fått papper på att min nya RXT-X 260 RS är beställd och kommer efter vårens båtmässa Allt om sjön .
Med tanke på att det är Malte Rosner som har plockat i hop vilka delar som skall vara på skotern så har han mitt förtroende då han även bygger maskiner för världs eliten och är ett känt namn så han borde kunna vad han håller på med. :dita:
/Robban

Re: PROJEKT SEADOO RXT-05 280hp 16 år 8 månader sedan #11104

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Samma sekund du får din nya RXT med S3 skrovet så gör vi som bilden nedan...
Dvs ut med allt krimskrams, in med en ny tank modell liten och såklart din nybyggda värsting motor :-D

-Hörde jag tävling, mot Niklas monster Sho? :-D

För visst ser nya RXT:n bra ut
9235_187472768661_553298661_3871116_4669653_n.jpg

Sidan laddades på: 0.095 sekunder