Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24046

• ec1
  • ec1 Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Nu när säsongen är slut och en värdig vinnare är korad så tycker jag det är dags att disskutera de verkliga problem vi har för att kunna göra nästa års serie riktigt bra!

De två största problemen tycker jag är:
1 Alldeles för få deltagare trots att det finns mängder av skotrar ute i våra skärgårdar.
2 Tävlingsplatser/tävlingar

Vad jag skulle vilja veta är:

Varför lockar det inte fler att pröva att tävla?
Vad behöver göras för att fler skall våga prova att tävla?

Var i landet finns det organiserade skoteråkare/klubbar?
Var i landet finns det skoteråkare som kan tänka sig att pröva att tävla?
Var i landet tror vi det finns intresse att anordna tävlingar?

Välja ut de platser där intresse samt organisation finns för att skapa bra Offshore racing (viktigaste punkten är dock att få fler att vilja tävla)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24048

• ec1
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Niklas event med tur åkning i Stockholms skärgård trodde jag skulle vara en bra inkörsport till tävlande. mött flera duktiga skoteråkare där men tyvär verkar inte många/någon villja prova att tävla vilket jag tycker är mycket märkligt?

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24049

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

ec1 skrev: Niklas event med tur åkning i Stockholms skärgård trodde jag skulle vara en bra inkörsport till tävlande. mött flera duktiga skoteråkare där men tyvär verkar inte många/någon villja prova att tävla vilket tycker är mycket märkligt?

Ja, det är konstigt. Det är ju sannerligen ett jättebra sätt att dels lära känna andra som kör skoter men också lära känna andra som tävlar och upptäcka att vi (eller några av oss iaf ;) ) är helt vanliga människor med vanliga budgets och helt vanliga vattenskotrar. Nästa steg kanske är att försöka få med dem som åskådare eller funktionärer på en tävling så att de får se hur det går till på plats och upptäcka att man faktiskt kan ta en rätt bra placering med en vanlig vattenskoter. Man behöver inte lägga över 100 papp på trim eller ha sponsorer upp till halsen (Robban... ;) ).

Vi kanske ska försöka anordna någon mer tävling typ i stil med SuperSaltis, fast offshore istället för super course. I super course så är det större risk att krocka än i offshore och är man ny och ovan så drar man sig nog för att ställa upp i SC & CC. Men en tävling som inte tillhör någon serie, som har Börja Tävla-paketpris (som Gävle Offshore hade - 1000 kr för startavgift, engångslicens och medlemskap i klubb) och som har ett speciellt pris för "Bästa Rookie" som endast de som tävlar för första gången (eller max 1-2 gånger tidigare) kan vinna. Då ser man ju också att man har chans till att komma hem med en buckla. Det tror jag kan vara något.

Och att man har såna tävlingar på ställen där det finns många skotrar men få tävlandes, t.ex här i Stockholm och uppe i Gävle. Fan det var ju tokmånga åskådare med skotrar som lätt hade kunnat tävla och tagit sig i mål! För är du inte redan frälst och bestämt dig för att tävla massor så lär du inte åka 20-30 mil för din första tävlinga, utan du vill nog köra den på hemmaplan, på vatten som du kan och kanske med folk som du känner/träffat förut.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24051

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
jag tror att ett stort hinder för många är att som ni säger att åka 20-30 mil till en tävling. Och dels att betala massa pengar för att va med.

Jag är riktigt sugen på att börja tävla lite på skoj, men till och med att betala 1000kr för en tävling kan ju kännas ganska dyrt. Blir lätt att man tänker att man lika gärna kan åka ut o köra med kompisarna en hel dag o lägga samma pengar på bensinen istället.

När priserna dessutom brukar vara högre än 1000kr blir det lätt att man undrar varför man överhuvudtaget skall betala så mycket för att få köra skoter ihop med folk man kanske skulle ha kunnat köra med iaf.

Jag förstår att det handlar om regler med att man skall va medlem i en klubb och måste ha licens. MEN det tar fortfarande emot.

Jag säger inte att jag inte har råd eller för den delen har råd, det handlar mer för mig om vad man får för pengarna. är valet 2-3 heldagar på sjön eller 1 tävling för samma pris blir valet ganska enkelt för mig.
RXP 2004, Riva steg II

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24052

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
nu låter jag som värsta hatern men.
Jag kommer antagligen va med på nån tävling nästa år iaf, och då kommer det vara offshore. Känns mycket lättare att börja med än en tight bana fullt med andra skotrar
RXP 2004, Riva steg II

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24053

• Øyvind
  • Øyvind Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
1000 kr kan låta mycket men ska man ha ett antal funktionärer med bevakningsbåtar
som ska ha betalt för soppa (det blir stora områden på Offshore) samt prisbord och lite
annan utrustning så går detta snart åt..
Skulle man få lite större startfält så är detta lättare att få ekonomi på detta..
Och om detta skall drivas seriöst så måste säkerheten vara en mycket viktig del
och då kanske det är bra om man börjar med att antal supercourse tävlingar där
det inte krävs så många bevakningsbåtar och logistiken blir enklare samt att dessa race är lättare att se för publiken.
Nu var Gävleracet mycket bra fixat (enbart offshoreskoter) som var bland dom bästa tävlingarna i år, men annars är det kanske bra att hoppa på dom stora tävlingarna tillsammans med "båtraceligan" när detta redan finns organiserat.
Men som sagt det är väl bra att börja diskutera detta redan nu och även diskutera hur den nya offshorekommitén ska fungera (om det nu ska vara någon ny ?)

mvh
/Peter

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24054

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Att köra med polarna är en helt annan sak än det pumpande adrenalinet sekunderna innan start, känslan när 15+ skotrar drar iväg i full fart omkring en och krampen man känner i armarna efter att ha presterat 110% i närmare en timme och sedan äntligen kommer i mål och känner "FAN vad GRYM jag är som orkade och inte gav upp trots att kroppen bara skrikit SLUTA senaste halvtimmen!!". Det är obeskrivligt. :-)

Avgiften som man betalar går dels till tävlingslicensen som försäkrar dig under tävling, medlemskap i klubb som försäkrar dig under organiserad träning samt kostnader som arrangerande klubb har i samband med tävlingen.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24055

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
jag förstår mycket väl varför det kostar så mycket, inget snack om det.

men jag förstår också varför så "få" bestämmer sig för att börja tävla tack vare det
RXP 2004, Riva steg II

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24056

• ec1
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tycker vi kan konstatera att kostnader är ett tungt argument (även för egendel) till varför flera inte åker på rejs. Är extremt få som inte betalar allt ur egenficka idag.
Vad är en rimlig kostnad för licens, anmälnings och klubbavgifter för att inte avskräcka för mycket?

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24059

• teamenergizer
  • teamenergizer Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Jag tror att den typen av tävlingar som Super Saltis 2010 och Hot island race 2009 är bra tävlingar till att få ett nyförvärv inom sporten. Banorna är lätta att förstå, det är mycket race, ofta intressant för kompisar att hänga på för att titta på racet plus att det är mindre kostnader för att ordna.
/Robban
Team Energizer kör Seadoo RXT-X 260RS

Ett byggprojekt genom ett samarbete med Nivado & V-Tech

www.teamenergizer.se

Sidan laddades på: 0.080 sekunder