Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24061

• rasmus.glans
  • rasmus.glans Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
ja tror också att en anledning är att alla inte har ( värsting skotrar )
då kan de ju kännas lite meningslöst att va me om man vet att man kommer sisst/ långt bak...

hade jag själv haft en tävlings duglig skoter hade ja gärna tävlat värkar ju sjukt kul.

ni kunde gärna sänka åldern till 15 år så kan ja va me o rejsa till nästa sesong!

mvh rasmus
yamaha fx 140 -04 Såld!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24062

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
ang pris vet jag inte, jag tror det är svårt att göra det nog billigt för det stora massan. Möjligtvis om det rörde sig om under 500ingen. Men det känns inte särskilt realistiskt det heller.
Överlag så måste man nog ha ett stort intresse för skoterkörningen för att ställa upp. Jag hade antagligen aldrig ens kommit på tanken om det inte vore för detta forumet.

jag skulle gissa på att det är ett stort plus om man tex inte behöver ha gps för att hitta runt också, utan banan är så enkelt dragen att man kan gå igenom ett sjökort innan racet och sen ha bra koll på hur man skall köra. Typ synliga riktlinjer såsom öar, fyrar m.m.
RXP 2004, Riva steg II

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24064

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Hur snabbt ens skoter går gör inte så stor skillnad för placering eller hur kul man har, såvida det inte är ett plattvattenrace rakt fram. Se bara på Roland som flera gånger vunnit och/eller kommit före OPEN-maskiner med sin STOCK-Ultra.

Ragnar kör en 215 hk RXT och jag kör en 255 hk RXP (tvåsits). Min går bra på platt vatten (för att vara otrimmad), men går det vågor så tappar jag. Ragnars går bättre än min i vågor, men inte lika snabbt på plattare vatten. Även om ingen av oss tagit några pallplaceringar så har vi haft hur kul som helst på tävlingarna! Och ju jobbigare tävling (långt offshore race med ordentliga vågor) desto nöjdare är man när man väl tagit sig i mål. Det blir delvis en tävling mot sig själv att man skall orka runt utan att ge upp.

Dessutom, ju fler som ställer upp med orginalskotrar eller skotrar utan kompressor desto roligare blir det för dem! Har man någon som man fightas med och ligger jämnt med så är det skitskoj att köra. Blir det tillräckligt många så är det ju bara att starta en N/A-klass där kompressor och turbo inte är tillåtet.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24066

• ec1
  • ec1 Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member

rasmus.glans skrev: ja tror också att en anledning är att alla inte har ( värsting skotrar )
då kan de ju kännas lite meningslöst att va me om man vet att man kommer sisst/ långt bak...
hade jag själv haft en tävlings duglig skoter hade ja gärna tävlat värkar ju sjukt kul.

Det är det som är tanken med Offshore (iallfall för mig) att man inte behöver. I Offshore skall det vara vågor och då är det förarens skicklighet som avgör inte vem som har störst plånbok.
Ta Smögen 2009 som exempel då det var j-t roliga förhållanden och Cagnard slog alla open maskiner och de flesta stockskotrar med en Kawwa 15f med ca 160hk.

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24070

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag tror att själva sträckan på tävlingarna avskräcker en hel del. Det är ju faktiskt ca 12 landmil med fullgas som gäller. Jag kan ju ha fel men jag tror att det är betydligt lättare att sitta i en båt och köra den sträckan än att stå på en skoter.

Blir ju svårare att få folk att tävla om dom ska vara tränade som eliten. Många som jag pratat med fattar ju hur jobbigt det verkligen är. Endast icke skoter åkare som inte fattar hur man inte kan orka "köra lite skoter" en tävling.
Först till Eggegrund vinner......

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24072

• ec1
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Conny, jag jämför ofta Offshore som vattnets Enduro. och tar man Enduro tävlingar t.ex Gotland Grand National så ställer tusentals upp på dessa, de flesta helt otränade motsionsåkare. Dessa rejs är ju extremt mkt jobbigare än våra tävlingar och där är man inte rädd att prova på? Varför är det inte så inom vår gren?

Vi har ju kört tävlingar som enbart är ca33 distans med och det gör ingen skillnad på deltagarantalet.

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24073

• mamba71
  • mamba71 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Ett sätt att få fler att tävla är att klubbarna har tränings dagar så folk kan testa lite vad dom går för.
//Jonas

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24075

• ec1
  • Platinum Member
  • Platinum Member

mamba71 skrev: Ett sätt att få fler att tävla är att klubbarna har tränings dagar så folk kan testa lite vad dom går för.

Håller med! Därav mina frågor i mitt första inlägg. Tror att den stora boven i varför vi inte får fler deltagare på tävlingar är pga att det inte finns tillräckligt aktiva klubbar (med några få undantag) Anledningen till detta är många bl.a svårigheten till träningsområden, tidsbrist osv.

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24077

• mamba71
  • mamba71 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Själv så skulle jag kunna tänka mig att gå med i en klubb men vet inte vilken. Någon som har ett förslag på klubb i stockholm?
//Jonas

Re: Offshore 2011 15 år 8 månader sedan #24078

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
SJRC Stockholm Jet Racing Club såklart!! Jag sitter som kassör och Fredrik är redan medlem. :-)
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Sidan laddades på: 0.079 sekunder