Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Ny problem, förgasare. 13 år 10 månader sedan #36133

• niklases
  • niklases Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Nu är det nya problem igen.. Jag testade som sagt min skoter efter att bytt impellerhus och impeller, men tyckte att det saknades en del effekt. Jag började då kolla på förgasarna och så att vid fullgas öppnar det bara ca 75%, jag spännde gasvajern, så att det skulle öppna 100% och testade. Resultatet var att vid 75 % gaspådrag, gick den fint. men sedan det sista, så gick den väldigt orent. Mättade även upp farten med GPS, när det gick som bäst gjorde den 33,4 knop (vid 75% öppna förgasare). vilket är alldells för lite även för en XL700.

Vad kan detta bero på?

Kan det vara så att dom endast skall öppna så lite, kan tycka det är konstigt att inte förgasarna skall kunna öppnas till 100.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Ny problem, förgasare. 13 år 10 månader sedan #36136

• mogge
  • mogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Hej.

hur går den på tomgång?

Kanske dax för en förgasarrenovering?
Sen finns det en högfartsskruv på båda förgasarna och det kan räcka att ge mer eller mindre bränsle.
kolla verkstadsmanualen:

www.guppa.se/downloads/Yamaha/Guppa.se_XL700.pdf

Det kan finnas en del smuts i förgasarna som ställer till det.
Renovering av båda förgasarna kostar ca 1000 kr i delar plus arbete om du inte gör det själv.

Tuffe här inne är en klippa på det mesta så kolla med han om du är osäker.
// Mogge

Seadoo Rxt -07
Yamaha XL 700 -03 "SÅLD"

Re: Nya problem, förgasare. 13 år 10 månader sedan #36139

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag tycker skotern går bra på tomgång. Den kan dö lite då och då, men det antar jag kan hända, men startar direkt.

Jag har inte renoverat förgasarna eftersom jag inte haft skotern så länge. Jag kanske skulle titta på dom där högfartsskruvarna först och främst, jag förstår dock inte varför förgasarna var ställd till 75%, man tycker att ju att dom tidigare ägarna borde ha märkt det också. För jag kan väll aldrig tänka mej att dom skall stå så? Jag menar,man måste ju kunna utnyttja förgasarna till 100%.

Sen ringde en kompis som har varit med och skruvat lite, som skruvar mycket vanlig skoter och sa att han trodde att det kan ha att göra rätt mycket med tempraturen ute som gör att den går väldigt dåligt. (hade runt 10 grader i luften idag när jag åkte). Kan det ha nått samband med detta också, som ännu en bidragade orsak?

Re: Nya problem, förgasare. 13 år 10 månader sedan #36145

• mogge
  • mogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

NiklasES skrev: Jag tycker skotern går bra på tomgång. Den kan dö lite då och då, men det antar jag kan hända, men startar direkt.

Jag har inte renoverat förgasarna eftersom jag inte haft skotern så länge. Jag kanske skulle titta på dom där högfartsskruvarna först och främst, jag förstår dock inte varför förgasarna var ställd till 75%, man tycker att ju att dom tidigare ägarna borde ha märkt det också. För jag kan väll aldrig tänka mej att dom skall stå så? Jag menar,man måste ju kunna utnyttja förgasarna till 100%.

Sen ringde en kompis som har varit med och skruvat lite, som skruvar mycket vanlig skoter och sa att han trodde att det kan ha att göra rätt mycket med tempraturen ute som gör att den går väldigt dåligt. (hade runt 10 grader i luften idag när jag åkte). Kan det ha nått samband med detta också, som ännu en bidragade orsak?

Hmm, dom som hade skoter innan kanske tyckte att den skulle gå så fort så dom inte reagerade på detta. :?

När min gamla skoter (XL 700) fick en förgasarrenovering så blev det som en helt ny maskin.
Innan så trodde jag det var fel på det mesta i elektroniken för den hade det mest konstiga beteende.
Tempraturen spelar kanske lite roll men borde inte påverka allt för mycket.
När du hade ökat trottelöppningen gick den bättre/fortare då?
Kolla i manualen hur många varv högfartsskruvarna ska vara utskruvade och justera efter det.

Om du behöver delar så kontakta Daniel på www.jetskiparts.se för han får hem delar grymt snabbt, om du inte beställer själv från staterna.
// Mogge

Seadoo Rxt -07
Yamaha XL 700 -03 "SÅLD"

Re: Ny problem, förgasare. 13 år 10 månader sedan #36147

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
När jag öppnar trotten den sista biten så bluddar/går den ojämt, så det går inte bättre på full gas, snarare sämre, bäst effekt har jag på 75% gaspådrag. Jag skall först prova justera högfartsskruvarna, funkar inte detta så skall jag beställa renoveringskit för förgasarna. Har haft väldigt mycket kontakt med Daniel när jag bytte impeller och impellerhus och han är fruktansvärt hjälpsam och snabb med grejerna. Skrev även ett mail till Tuffe, och han är inne på samma spår som dej, renovera förgasarna, enligt han är det nånting man bör göra varannan säsong, och jag kan nog tro att det var ett bra tag sen det gjordes på denna maskin.

Blir väldigt frusterad över att maskinen enbart gör 33,4 knop, fasen så små båtarna kör om en :mad2:

Re: Ny problem, förgasare. 13 år 10 månader sedan #36189

• mogge
  • mogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Ja testa att skruva lite på dom, du kan ju mäsrka upp så du vet vart du var innan du började skruva på dom.
Ja tyvärr så är det lite känsligt och det är bra om man inte låter dom stå med "soppa" i över vintern då bensinen dunstar och det blir kladdig olja kvar med div. trassel som följd.

Det är en grymt rolig maskin som är stadig och går helt oki.
Saknar min lite allt. :?
// Mogge

Seadoo Rxt -07
Yamaha XL 700 -03 "SÅLD"

Re: Ny problem, förgasare. 13 år 10 månader sedan #36273

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag testade att skruva på dom nu, Och jag tyckte jag fick det bättre i ett läge. Men sedan så stängde jag av den, och provade igen efter en liten stund, och då gick den skit på samma läge. Kanske bara jag som fick för mej att den gick bra från början. Vad tror ni kan vara steg 2 nu, ta lös förgasarna och göra ren och byta stift?

Re: Ny problem, förgasare. 13 år 10 månader sedan #36276

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Jag har sagt det förut å säger det igen... Renovera förgasarna!!!!
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Ny problem, förgasare. 13 år 10 månader sedan #36277

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
Det lutar ju åt de, hur stor risk tror du att det är förgasarna som är problemet i detta?

Re: Ny problem, förgasare. 13 år 10 månader sedan #36279

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Har du kollat Kompet?
är det ok så e risken stor
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.085 sekunder