Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Kompendium- B1 har vi nu i klubben 16 år 4 månader sedan #14225

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Jag Var i Arlanda stad lör sön på kurs som Svera anordnar om att få licens B1.
Med B1-licens har jag behörighet att vara besiktningschef samt kunna bli utsedd av förbundet
till besiktningskontrollant.
Jag är nöjd med kursen som var väldigt bra
Carl gick kurs för Tävlingsledare.
Säljer Trim & Orginal delar till alla märken.
Riva Racing återförsäljare
GPR SHO Turbo

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Kompendium- B1 har vi nu i klubben 16 år 4 månader sedan #14226

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
:winner:

Mycket bra!
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Re: Kompendium- B1 har vi nu i klubben 16 år 4 månader sedan #14227

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Bra boys :-D

Re: Kompendium- B1 har vi nu i klubben 16 år 4 månader sedan #14228

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Jag hoppas att jag kan få åka iväg o hjälpa till på några tävlingar med besikningen av just vattenskotrar och verkligen kolla upp skotrarna i stock klassen så regler efterlevs

För som det var förra året så visste tex inte dom besiknings män vad dom skulle kolla efter
dom kan allt om racebåtar men inte mycke om just vattenskotrar
Säljer Trim & Orginal delar till alla märken.
Riva Racing återförsäljare
GPR SHO Turbo

Re: Kompendium- B1 har vi nu i klubben 16 år 4 månader sedan #14229

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Tobbe.l skrev: Jag hoppas att jag kan få åka iväg o hjälpa till på några tävlingar med besikningen av just vattenskotrar och verkligen kolla upp skotrarna i stock klassen så regler efterlevs

För som det var förra året så visste tex inte dom besiknings män vad dom skulle kolla efter

Detta gäller nog på de Offshore tävlingar du deltagit i. I Closed Coarse är det oftast ett par utsedda utövare från den organiserande klubben som gör besiktningen. Besiktningen som görs i samband med anmälan till tävlingen är bara en säkerhetsbesiktning.
Det förväntas av utövaren att känna till och hålla sig till reglerna i respektive klass.
Om någon tror att en utövare inte följer reglerna lägger han in en protest och först då kontrollerar man skotern så inget otillåtet är gjort med den.

Re: Kompendium- B1 har vi nu i klubben 16 år 4 månader sedan #14230

• rf_racing
  • rf_racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Christian skrev:

Tobbe.l skrev: Jag hoppas att jag kan få åka iväg o hjälpa till på några tävlingar med besikningen av just vattenskotrar och verkligen kolla upp skotrarna i stock klassen så regler efterlevs

Detta gäller nog på de Offshore tävlingar du deltagit i. I Closed Coarse är det oftast ett par utsedda utövare från den organiserande klubben som gör besiktningen. Besiktningen som görs i samband med anmälan till tävlingen är bara en säkerhetsbesiktning.
Det förväntas av utövaren att känna till och hålla sig till reglerna i respektive klass.
Om någon tror att en utövare inte följer reglerna lägger han in en protest och först då kontrollerar man skotern så inget otillåtet är gjort med den.

På båtsidan är det även en teknisk besiktning efter race, vägning är den mest förekommande vilket inte blir aktuellt för oss. Men på vissa tävlingar är det även rivning och kontroll av motor, växelhus osv. På mästerskap (VM,EM) är det alltid rivning som gäller.

Jag tycker nog att det bör finnas en risk att man får en teknisk besikting efter race utan att någon ska behöva lämna in en protest. Otilåten trimmning gämställs med doping och resulterar i en två års avstängning har jag för mig.
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Re: Kompendium- B1 har vi nu i klubben 16 år 4 månader sedan #14231

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mmm efter vad man läst tidigare så verkar det ju som vissas skotrar skulle behövt en besikting... :mad2: å andrasidan hade inte det gjort ngn störreskillnad i resultatlistan då de inte hängde med iallafall :mad2: :mad2:

Re: Kompendium- B1 har vi nu i klubben 16 år 4 månader sedan #14232

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

RF_Racing skrev:

Christian skrev:

På båtsidan är det även en teknisk besiktning efter race, vägning är den mest förekommande vilket inte blir aktuellt för oss. Men på vissa tävlingar är det även rivning och kontroll av motor, växelhus osv. På mästerskap (VM,EM) är det alltid rivning som gäller.

Jag tycker nog att det bör finnas en risk att man får en teknisk besikting efter race utan att någon ska behöva lämna in en protest. Otilåten trimmning gämställs med doping och resulterar i en två års avstängning har jag för mig.

nix i båtracing stryks "bara" resultatet alla tidiagare rejs under säsongen om en förare åker dit för fusk. T.ex fick SM vinnaren i V50 hela sin säsong struken 2009 (hade förstora munstycken i fuggarna, vilket uppdagades på sista rejset)...

Re: Kompendium- B1 har vi nu i klubben 16 år 4 månader sedan #14475

• errieharleyminsdavic
  • errieharleyminsdavic Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hejsan,

Som Christian nämner så görs besiktning om protest inkommit men det kan även förekomma stickprover på tex 1-2-3:an eller mitt i fältet.
De senaste 5 åren har har vi inte haft en enda efterkontroll, i Norge 2-3 gånger bara.
Helt ärligt så har det inte behövts, de jag har tävlat med & mot litar jag på.
Visst har det framkommit att någon har haft för tunna packningar, flygbränsle m,m men de har inte vunnit på det och gör sig inte populära precis.
Den tekniska besiktningen före racet är en säkerhetsbesiktning, om besiktningsmannen ser något som är olovligt kan han påpeka detta men inte hindra honom/henne.
Protest måste komma först om inte arrangören då väljer stickprov. Vi har funnit några gånger olovliga saker men de har rättats till före start eller de har lånat annan maskin.

Straffet bestämmer tävlingsledaren om det är stickprov eller juryn vid protest, vanligtsvis inga poäng på det racet.

En annan kul sak om detta. Om jag väljer att protestera mot tex Christian för jag tror han har fusktrimmat så måste jag fylla i en protestansökan och betala protestsumman på 500:- (tror jag). Om det visar sig att jag hade fel,= Christians maskin var OK så får han pengarna...lite pinsamt !
Har jag rätt och han blir diskad så får jag tillbaks pengarna.

En annan kul historia kan jag dra: I norge finns en kille som kör RXP stock fortare än alla andra, Christer Sandtorv. Han fick många gånger höra att han "fusktrimmat"
Han sa då: -ge mig vilken RXP som helst så kör jag om er ändå även om ni har min, sagt & gjort, han blåste om de andra på lånad maskin. Till och med sin egna som en annan mycket rutinerad förare lånat.
Tji fick vi alla !

Oftast är det brist på kunnigt folk hos arrangören eller tidsbrist.
Men det är jättebra om någon står upp o säger: -jag kan besiktiga, så Tobbe, du är mer än välkommen.

MVH Håkan Borgström

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.062 sekunder