Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Frågor impeller/pumphus samt verktyg stx-15f 12 år 4 månader sedan #42131

• Gexo
  • Gexo Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Jag är en nybliven skoterägare och nu har det blivit dags för lite vårpyssel.

Jag har precis slitit ur min jetpump och inspekterat impellern. Skotern är en STX-15f -08 med 130 timmars gångtid.

Impellern har rätt grova skador på två av bladen på främre delen av bladen. Troligen har förra ägaren fått in en steg i aggregatet. Däremot är det tätt mellan pumphus och bladen, lär va under 1mm iaf. Till min fråga. Är det någon norr om Stockholm som har ett impellerverktyg jag kan få låna/hyra/köpa. Verkar vara lite svårt att köpa ett med kort varsel, kollat med seacastle och atv shopen. Jetskiparts tar 1400 för en renovering men då måste jag få impellern till den innan denna månad är slut därav är det lite bråttom.... De skickar iväg dem till USA för lagning. Är det ingen i Stockholm som kan renovera impellrar? Känns tokigt att skicka iväg den till USA för det.

Sen har jag läst på andra forum att det rekommenderas att man byter lager och packningar i pumpen vid 100-200hr. Jag har nu kikat lite och snurrat på impelleraxeln och det verkar gå jämnt och fint. Är det verkligen nödvändigt att köpa ett renoveringskit för 900 och byta för säkerhetsskull?

Sista frågan gäller drivaxeln som går in i impellern/pumpen. Den glappar kanske 2cm fram och tillbaka när jag drar i den. Samt att den i yttre läget går att föra upp/ner och sidledes någon cm. Är det normalt eller har jag ett slitet lager/packning längre in mot motorn? PTO tror jag det heter.

Tacksam för svar och synpunkter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Frågor impeller/pumphus samt verktyg stx-15f 12 år 4 månader sedan #42132

• Jetskiparts
  • Jetskiparts Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 8
Hej Gexo!

Vi skulle kunna låna ut ett verktyg åt dig när du ändå ska skicka din impeller till oss. Vi skickar till USA nästan varje vecka så det är inte så bråttom, om du inte vill åka snart. Alltid bra och renovera lager osv när man ändå har det isär. Så man inte står i högsäsong och får riva då. Våra utbytesimpellrar är överlägset bäst på marknaden, vi har över 100st på hyllan och med lite tur har vi en till din maskin som vi kan skicka ut direkt när vi fått in din.

Skriv gärna här igen om du har fler frågor så svarar vi så snabbt vi kan.
Jetskiparts.se störst i Norden på vattenskoterdelar
Följande användare sa tack: mightyjochen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.069 sekunder