Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Sten i utblåset ultra 250X 16 år 1 månad sedan #19476

• fiskennemo
  • fiskennemo Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej alla. I helgen gick jag lite för nära land å och hörde att nåt som skramlade till i skotern. Efteråt gick den som vanligt men lät lite annorlunda. Efter upptagning undersökte jag så gott jag kunde (lämnar alltid in på service och mekar knappt själv) och såg en sten sitta i "flänsarna" precis vid utblåset. Den satt inte alltför hårt å gick ganska lätt att ta bort. Den satt alltså inte i någon av de rörliga delarna..

Stenen måste alltså ha tagit sig igenom hela jeten och fastnat där bak.

Min fråga: Bör jag vara orolig att något skadats? Är van vid båtar å vet att om probellern är det minsta skadad förstör man lagren om man kör vidare för länge.. Gäller samma sak för skotern?

Då jag tagit bort stenen lät den som vanligt igen.

Svar å tips emottages tacksamt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Sten i utblåset ultra 250X 16 år 1 månad sedan #19480

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Att en sten passerat utan att skadat impellern låter för bra för att vara sant, ta en ficklampa och lys in i pumpen är det en stor skada så ser du det ganska enkelt.
/Robban

Re: Sten i utblåset ultra 250X 16 år 1 månad sedan #19482

• pottzr
  • pottzr Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Hallå,

Kolla med lampa och se efter tydliga skador.
Testade du att accelerera någon gång och i så fall var det då Cavitation första 1-2M?
Tappat någonting i toppfart efter du tog bort stenen?

Om det är NEJ på följande frågor kan du bara köra vidare och kolla impeller och bärringar till nästa sommar..

Oroa sig mindre köra mer! :winner: :winner: :winner:
Offshore:

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Sten i utblåset ultra 250X 16 år 1 månad sedan #19485

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

FiskenNemo skrev: Min fråga: Bör jag vara orolig att något skadats? Är van vid båtar å vet att om probellern är det minsta skadad förstör man lagren om man kör vidare för länge.. Gäller samma sak för skotern?

Då jag tagit bort stenen lät den som vanligt igen.

Svar å tips emottages tacksamt

Det är som att stoppa en ärta i en hushållsmaskin och tro att den inte nuddar knivarna på fullt ös. Klart att stenen har tagit i impellern. följ Robbans råd. Får du obalans i impellern kan det ge följdproblem längre fram.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Sten i utblåset ultra 250X 16 år 1 månad sedan #19487

• fiskennemo
  • New Member
  • New Member

Robban skrev: Att en sten passerat utan att skadat impellern låter för bra för att vara sant, ta en ficklampa och lys in i pumpen är det en stor skada så ser du det ganska enkelt.
/Robban

Tack, ska kolla igen med lampa..

Re: Sten i utblåset ultra 250X 16 år 1 månad sedan #19488

• fiskennemo
  • New Member
  • New Member

pottzR skrev: Hallå,

Kolla med lampa och se efter tydliga skador.
Testade du att accelerera någon gång och i så fall var det då Cavitation första 1-2M?
Tappat någonting i toppfart efter du tog bort stenen?

Om det är NEJ på följande frågor kan du bara köra vidare och kolla impeller och bärringar till nästa sommar..

Oroa sig mindre köra mer! :winner: :winner: :winner:

Hej, tack för snabba svar.

Vad innebär cavitation och hur märker jag det?
Tog upp maskinen strax efter jag misstänkte problem så jag har inte provat att toppa sen dess.. Men så länge stenen satt kvar gick den bra med undantag för lite annorlunda ljud...

Ska tilläggas att den på tomgång när det hände och jag stängde av så fort jag hörde att den sög in skit

Re: Sten i utblåset ultra 250X 16 år 1 månad sedan #19491

• pottzr
  • pottzr Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Cavitation känns nästan som när båten drar luft. Testa det nästa gång du sjösätter att accelerera från 0- fullgas om du upplever vibration eller "cavitation" så skulle jag rekommendera att byta impeller och kolla pumphus.

jag har sugit in mycket saker i mitt intags gallret i mina dagar och klarat mig alla gånger förutom en gång, det var en planka som ändrade impeller pitch lite lätt som gjorde att min skoter började vibrera vid hård accelaration!

kolla impeller/pump är den ok. Sjösätt, kolla acc/top och känn efter för allt som inte känns normalt!

Själv tror jag inte det är någon fara :)
Det är ju sommar, då skall det köras!
Offshore:

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Sten i utblåset ultra 250X 16 år 1 månad sedan #19496

• fiskennemo
  • New Member
  • New Member

pottzR skrev: Cavitation känns nästan som när båten drar luft. Testa det nästa gång du sjösätter att accelerera från 0- fullgas om du upplever vibration eller "cavitation" så skulle jag rekommendera att byta impeller och kolla pumphus.

jag har sugit in mycket saker i mitt intags gallret i mina dagar och klarat mig alla gånger förutom en gång, det var en planka som ändrade impeller pitch lite lätt som gjorde att min skoter började vibrera vid hård accelaration!

kolla impeller/pump är den ok. Sjösätt, kolla acc/top och känn efter för allt som inte känns normalt!

Själv tror jag inte det är någon fara :)
Det är ju sommar, då skall det köras!

Tack för all hjälp, ska kolla enligt dina tips. Håller med, de e ju nu de ska köras!!

Re: Sten i utblåset ultra 250X 16 år 1 månad sedan #19605

• fiskennemo
  • New Member
  • New Member
Hej igen

Har precis kollat impellern med ficklampan. Det verkar som jag haft tur.. Det enda jag kan se är små skrapmärken på impellern men inga stora hack eller skador, de hack jag ser är milimeterstora. Såvitt jag kan se är inte bladen böjda heller.. Kan det bero på att jag låg på tomgång när det hände? Jag vet inte men visst känns de väl lugnt att köra vidare?`

Ska såklart kolla cavitation, accelleration och toppfart till helgen..

Någon som ska ut å kolla "Skärgårdens Snabbaste Båt" på lördag? Kommer nog finnas en del feta båtar på plats.. Tyvärr verkar de inte köra vattenskoter klass längre, de gjorde dem förut har jag för mig..

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.074 sekunder