Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Nordic Cup 2009 nu igång ! 16 år 10 månader sedan #5883

• errieharleyminsdavic
  • errieharleyminsdavic Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hej alla,

Rapport från 1:a deltävling i Nordiska cupen 2009 från Tahko i Finland:

Från OJK bara Håkan Borgström (jag) och Pontus Andersson som tog sig dit men vi tog några pallplatser och visade OJK`s bästa kämparanda.

Övriga svenskar:
Niklas Larsson Kumla
Richard Jönsson Stockholm
Tim Essel Gävle
Marcus & Thomas Engvall Gävle

Vädret var lite sisådär, på söndagen hade solen kommit fram i alla fall. Platsen var förträfflig, en skidort som är vattensportparadis på sommaren, skidliftarna stod runt oss i depån...

Tuffaste o bästa banan någonsin, otroligt kul, många omkörningsplatser. Här var Finnar, Svenskar, Norskar, Tyskar, Letter & Estländare.

Startfälten var fulla eller vad sägs om 17 st i ski open, 15 st i Ski lite, 13 st i Runabout stock varav 4 st N/A maskiner. Runabout open hade 9 startande och ski veteran 8.

Veteran vanns utav Janis unariz från Lettland, på 5:e plats kom Håkan Borgström OJK. 3:a blev Niklas Larsson från Kumla !
Ski Veteran fick köra ihop med Ski stock & Ski ladies så det var 14 st på startgrinden och fulla heat, bara 2 varv mindre än andra ski klasser, gropigt. Lovar att det känns nu….

Ski open vanns utav Ronny "Smurf" Mangerud från Norge men Pontus blev tvåa, Pontus är i riktig god form nu! 3:a Niko Salminen från Finland. Richard bröt efter heat 1, laddar nu inför Estland.
Smurf vann också Ski lite, Engvall 2:a och Stian Schjetlein från Norge 3:a. Stian är den som briljerat denna helg både i Lite & open, kört otroligt bra!
Stian kom även 2:a i Slalom på lördag kväll.
Smurfen vann alla sina 6 heat men tog inte starten i något, han körde upp sig och visade världsklass !
Det var bara Yamaha på pallen i Ski lite, samma i Open förutom Pontus på sin hydropspace.

Runabout stock 1300 N/A lyckades jag vinna med min 15F...., 2:a martin Millerman från Estland på en XP, 3:a Harri Hynynen från Finland.
I Runabout stock blev det en 4:e plats totalt för mig, vann gjorde Margus Keskula från Estland. Kristoffer Schjetlein från Norge på 6:e. Kände mig som en katt bland hermelinerna, mina 160 HK mot alla X255HK....

Fint arrangemang, det bästa någonsin i Finland och ett av de bättre vi varit på i Skandinavien!

Nu är det vila ett par dagar, på fredag börjar racet i Estland, ser bra ut från svenskt/norskt håll.

Vi har nu kommit till Pärnu i Estland, en mycket fin plats en bit utanför centrum men perfekt för Jetski klubben här. Imorrn tar vi cyklarna (eller 4-hjulingen) in till stan o kollar läget. Imorgon kväll är det "international team match", blir kul !

Det ser ut som stort startfält i samtliga klasser, ca 12-15 st i samtliga tre runabout klasser, över 15 i Ski lite & open, 10 st i veteran osv, riktigt kul !

Håll tummarna !

MVH från Pärnu, Håkan Borgström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nordic Cup 2009 nu igång ! 16 år 10 månader sedan #5893

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Bra kört!
Lycka till i helgen!

Re: Nordic Cup 2009 nu igång ! 16 år 10 månader sedan #6133

• errieharleyminsdavic
  • Premium Member
  • Premium Member
2:a deltävling i Pärnu/estland i Nordiska cupen 2009:

Första heatomgång körd i Pärnu, OJK hade nu 3 representater på plats !
Jonna körde ski junior, debut utomlands och vilken debut det blev !
Tog starten och ledde 1 varv, sedan körde en Estländare förbi och en ytterliggare började jaga henne men hon lyckades behålla andra platsen och det var dagens största jubel från publiken. 7 st juniorer från Estland, lettland samt en tjej och hon självklart från OJK, vi har ju fler lovande….

Pontus kom två i Ski open, var 9-10 efter startvarvet men körde upp sig och höll hela vägen, stabil körning av pontus. Totalt 15 startande. Smurf vann.
Själv fick jag bada i första kurvan i N/A då maskinen före mig inte kunde banan och tvärar framför mig för att ta en boj som inte skulle rundas på startvarvet, livsfarligt… när jag väl var uppe på maskinen så hade de andra kört nästan ett varv, chanslös, tog en placering i alla fall… Även 5:a i ski veteran av 8.

Övriga:
I ski open var största kraschen vi sett i starten, tror halva fältet var med, det var ben o armar o jetskis överallt.
Tim Essel fick åka bår in med skadad fot, inget brutet. Skulle ut i omstarten men då satt gummibandet i propellern….
Richard Jönsson fick bryta då han skadat handen i en senare sitiuation.
Tror 4 bröt det heatet, krascade maskiner, skärsår m,m men inget allvarligt.

Marcus Engvall vann Ski lite, Ronny "smurf" Mangerud 2:a, Stian Schjetlein 3:a.

Kanonväder, bra arrangemang och stämning på topp !
Lite rörig start annars bra.
Alla körde med transponders och det var skitkul, såg alla varvtider hela tiden, snittfart, snabbaste varv m,m, genialt !

2 heatomgångar imorgon lördag återstår.

Lördag:

2:a dagen på andra deltävlingen i Nordiska Cupen klar.

3 från OJK och tre pallplatser, Full utdelning !
Helgens hjältinna heter Jonna Borgström, med en andra plats och två tredjeplatser blev det en total andraplats.
Det blev lite grötigt i starten men Jonna körde upp sig från 6:e plats till 3 plats i de två sista heaten, bra kört !
Det var jubel i depån och fancluben hördes bra, en tjej bland alla killar blev snart poppis.

Pontus Andersson knep andra platsen i Ski open, tog starten och vann sista heatet före Smurfen !
I andra heatet i Open körde Pontus som bäst, från 9:e plats till 4:e plats på 12 varv !
Otroligt bra kört, stabilt.

Smurfen vann både Lite & open i suverän stil.
Marcus Engvall total 2:a i Ski lite, maskinen skar i open.

Själv blev det en andra plats i Runabout N/A, det var tätt på toppen, etta, tvåan & trean hade samma poäng !
Hade jag inte ramlat av i första heatet eller fått en rot i pumpen i sista starten så hade det varit vinst…..
4:e plats i Veteran av 8 startande.

Niklas kom ej till start i sista heatet, styrvajern gick på uppvärmningen. Richard & Tim skadade och idag åskådare.

I runabout stock & open var det finnar, estlänningar & tyskar på topp 3, kommer ej ihåg ordningen….

Idag fick vi ändra lite i organisationen åt dom, Juhani Salminen tog frivilligt på sig att sköta starten idag från en Jet, han gjorde det med bravur.
Organisationen har varit bra, vissa saker gör de annorlunda men överlag jättebra. Vi har alla lärt oss mycket denna resa. Deras speaker var otroligt kul, engelskan var inte på topp men vi förstod ändå.
De sjöng för Tim då han fyllde år och delade ut en champagneflaska före start plus massa annat kul.

Vi alla har haft en fantastiskt tid här, maten är kanon, (halva priset mot vad vi är vana vid) alla är hjälpsamma vill oss det bästa, staden jättefin.
Tack alla för en trevlig resa & tack för stöttningen hemifrån.

Estland 2010 ?, självklart !

Re: Nordic Cup 2009 nu igång ! 16 år 10 månader sedan #6136

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Stort grattis till alla svenska framgångar!
Roligt att arrangemangen funkade bra och tur att ingen skadades allvarligt i incidenten.

Re: Nordic Cup 2009 nu igång ! 16 år 10 månader sedan #6688

• errieharleyminsdavic
  • Premium Member
  • Premium Member
Några bilder:

www.ojk.se/tavlingar_09/fin_est/ ... inest.html

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.059 sekunder