Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 11 månader sedan #22056

•  Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Själv så klantade jag till starten för mig genom att ha plottern inställd på panorering så ganska snart så hade jag åk ur skärmen, stannade till fixade det hela för att sen hålla stumt hela vägen till Gräddö. Andra sträckan var ett rent plattvatten race med några få vågor gjorda av åskådarbåtar blev efter ett tag omkörd av Niklas då han kom på sin trimmade maskin som en jävla raket. Uppe vid Öregrund så började jag närma mig Daniel F men helt plötsligt så ökade avståndet mellan honom och mig fick sen reda på att han hade missat en prick ute på banan och blivit diskad pga detta sånt som händer blev däremot förvånad att han vi pris utdelningen kom före mig (mycket konstigt trodde att om man var diskad tappade sin placering på tävlingen) Och sen att de slog ihop Open och Stock är ju en jättemiss för i sådant fall så kan dom väl slå ihop alla klasser med båtar från de som gör 30knop till de som gör 90knop.
Resultat listan på Svera ser ut så här:

1 Runabout 70 Anders Strömnes ÖRK 42,82
2 Runabout 89 Christian WesterlundGJR 42,58
3 Runabout 64 Christian Cagnard OJK 42,55
4 Runabout 91 Roland Ström SJRC 42,51
5 Runabout 93 Joel Håkansson SJRC 41,94
6 Runabout 803 Daniel Frodin ÖRK 41,50
7 Runabout 140 Robert Westerlund ÖRK 41,41
8 Runabout 127 Peter Berg SJRC 41,12
9 Runabout 86 Ragnar Tingström ÖRK 40,13
10 Runabout 90 Oskar Ponthe ÖRK 40,08

Sen tycker jag personligen att snitt hastigheten mellan 42,82-40,08 verkar lite konstig någon annan som tycker det med tanke på att vi hållit stumt från start till mål på i stort sätt plattvatten??
hur denna placering lista kommer se ut när allt är klart vet inte jag men en viss förändring borde det bli tycker jag .
/Robban

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 11 månader sedan #22059

• ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 3

ec1 skrev: Nej ingen mening att gnälla nu Niklas, du visste ju dessutom innan start vad som gällde. Har man trimmat mkt så inte soppan räcker så får man gasa därefter. :o :o Somsagt Strömnäs gick i mål med mindre tank än Er.

Nej grabbar, dålig förlorare hade man eller andra varit då man lätt hade kunnat diska Strömnäs från hela racet efter sin avkastning då det är helt emot reglementet att få extern hjälp utifrån (han fick åka båt tillbaka till skotern) Resultatet hade då blivit 0 resultat i OPEN klassen med 0 OPEN förare som gått imål utan att vara diskade. Det visar väl tydligt på att det endast är reko grabbar som kör sportsligt. Vi unnar alla Strömnäs segern efter alla motgångar.

Lime, ditt inlägg om varför man inte reagerar tidigare var av total brist på tid då jag lyfte 2 motorer innan racet och hade 110% andra åtaganden inkl en sprucken pumptunnel på Daniel Frodins skoter.
Daniel Frodin och jag plottade banan kl 22.00 kvällen innan racet och jag tycker man enkelt kan ställa ett krav på arrrangören att göra rätt banlängd och rätt priscermoni med uppdelningen i OPEN respektive STOCK klassen och inte bli särbehandlad som ngt som hunden ha släpat in.... (Målgången tex då helt plötsligt Ascberg blev intervjuad istället för att berätta om vinnarna eller den sista kampen)

Tobbe, angående ditt påstående om varför eller hur en svagare SeaDoo med 1500cc motor och väsenligt lägre laddtryck med 60 liters tank och leanare mappning räcker bensinmässigt och inte en Yamaha 1812 cc motor med väsentligt högre laddtryck och betydligt mer effekt visar bara än en gång din extremt bristande kunskap i ämnet. Den enda förklaring måste vara att du missuppfattat allting igen eller tyvärr inte har någon koll på grundläggande motorfunktion avseende kompression, spridarstorlek, bräsnletryck, varvtal, laddtryck etc etc
Vad tror du att det drar mer i bensinförbrukning i 76 knop istället för 72 knop?

- Gå tillbaka till garaget på landet och läs på i ämnet innan du gör bort dig igen tack!

Min uppfattning är att tävlingarna skall anpassas efter den utveckling skotrarna gör effektmässigt och inte tvärtom att det blir någon form av effekttak för att komma runt en tävlingsbana eller planering med sparande av bensinen, - klart dödande i längden.

Nästa år kommer vi vara många som kommer köra med 440-490 hk med förmodligen en extra bränslecell efter att ha påverkat reglemente att tillåta just detta

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 11 månader sedan #22060

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Haha finns det nån skoter som hållit ihop efter att du har varit där o pillat Niklas.
Du om nån har koll på bansträkningen så skippa skitsnacket.
vart inte du bogserad!
det lär man väl inte få.
.Man bygger skotern efter förutsättningarna o inte tvärt om :dita:
Och din seger förra året borde inte ha gällt heller..så snacka inte
Säljer Trim & Orginal delar till alla märken.
Riva Racing återförsäljare
GPR SHO Turbo

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 11 månader sedan #22061

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Grattis till alla som kom i mål! :winner:

Jag kan tyvärr bara som åskådare kommentera detta race.

Ribextremeracing skrev: ställa ett krav på arrrangören att göra rätt banlängd och rätt priscermoni med uppdelningen i OPEN respektive STOCK klassen och inte bli särbehandlad som ngt som hunden ha släpat in.... (Målgången tex då helt plötsligt Ascberg blev intervjuad istället för att berätta om vinnarna eller den sista kampen)
RIB EXTREME RACING

Håller fullständigt med om detta, det ända som hördes och märktes i Öregrund var Pillans eviga tugg om allt mellan himmel och jord (mkt lite om varken båt- eller skoterracet) samt ett sedvanligt arselkyssande för fylle-Aschb...

Det var svårt att ha koll på vad som hände på vattnet fastän jag känner igen de flesta skotrar och förare.

MEN, det är alldeles för mycket gnäll och pajkastning mellan skoterförarna.
Det kanske inte är så konstigt att båtfolket inte tar skotern på allvar.

Ps,
Fakta: Alla hade samma förutsättningar innan racet!

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 11 månader sedan #22062

• ribextremeracing
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Tobbe.l skrev: Haha finns det nån skoter som hållit ihop efter att du har varit där o pillat Niklas.
Du om nån har koll på bansträkningen så skippa skitsnacket.
vart inte du bogserad!
det lär man väl inte få.
.Man bygger skotern efter förutsättningarna o inte tvärt om :dita:
Och din seger förra året borde inte ha gällt heller..så snacka inte

Ja du Tobbe, ingen skoter har gått ned (Kund eller egna) förutom ett antal kompressorkopplingar som alla i hela världen inkl du själv råkat ut för nyligen (Känt allmänt problem som inom kort kommer att ordnas till av en extern leverantör)

Jag blev bogserad och diskad, det kan du säkert också läsa dig till i resultatlistan Tobbe.
Men frågan kvarstår Tobbe, du har precis gått över 70 knops vallen, ca 1,5-2 år efter alla andra trimmare i världen, men vi förstår alla varför när du avslöjar dig med sådana tanklösa kommentarer ang bränsleförbrukning av just den grundmotorn du själv faktiskt äger ett exemplar av. Tyvärr berättar det mer om att du inte kommit så speciellt långt effektmässigt när du saknar sådan grundläggande insikt/kunskap om just din egen motor. Ett tips, trimma inte mer nu då du varken vågar gasa mer eller vet vad du pysslar med... Har man dödat en lambda sensor med för fet blandning så är den inte lite för fet utan typ super för fet eller var det egentligen waterboxen som du moddade felaktigt och fick upp vatten bakvägen via även sensorn?????

Sorry alla medlemmar, men jag bara måste bemöta total okunnighet så ingen börjar tro på det :dita:

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 11 månader sedan #22064

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Nu slutar med pajkastningen förare emellan och återgår till att snacka om själva racet! Det är så jävla trist och ointressant läsning för oss andra och jag tror inte att någon av de inblandade heller egentligen gillar det. Vill ni absolut fortsätta så finns det en fin funktion som heter "PM" som ni får använda hur mycket ni vill. :)

Alla verkar iaf överrens om att det var dåligt arrangerat i år där flera olika saker kunde bli bättre. Vi får hoppas att de tar till sig kritiken och fixar en superbra tävling nästa år och inte tar bort Runabout-klassen helt då vi ändå bara klagar och är till mer jobb för dem!
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 11 månader sedan #22065

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Varför denna bitterhet :roll:
Ander vann i år Niklas vann förra året, ingen av dem kanske skulle vunnit om regelboken skulle följts men i sådanafall hade ingen OPEN åkare kommit i mål varken 2009 eller 2010, det om ngt är fiasko!

Grattis till vinnarna!

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 11 månader sedan #22067

• rf_racing
  • rf_racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej på Er!

GRATTIS Anders och Christian till Era segrar - snyggt jobbat grabbar.

Själv kom jag inte längre än typ 7 minuter i mitt 13:e Roslagslopp innan min koppling gick sönder - surt som FAN :mad2:

Efter att ha kört tillbaka till depån i 30 knop och lastat fick jag nöja mig med att lyssna på radio Roslagsloppet och få rapporter från racet via mitt team som fanns längs banan. Jag hade två båtar, en skoter samt trailerkusk till hjälp i år - tack för hjälpen utan er blir det svårt att köra race.

Som andra har skrivit tidigare finns det en hel del saker vi kan klaga på gällande racet, men jag föreslår att vi hjälper till och rättar till de misstag som definitivt fanns i år. Själv är jag övertygad om att vi kommer att vara en självklar del av Roslagsloppet framöver. I år sågs vi av upp imot 100.000 åskådare och jag har redan nu fått frågor från båtåkare samt åskådare som är intresserade av att börja tävla med oss.

Roslagsloppet har arrangerats 44 gånger har jag för mig, vi har varit med i två - Rom byggdes inte på en dag. Jag kommer själv tillsammans med minst en till skoteråkare att engagera mig i planeringen och upplägget för vår del av Roslagsloppet 2011. Föreslår även att offshore kommiten tar kontakt mer ÖRK och bokar in sitt deltagande på något styrelsemöte för att lyfta våra frågor.

Några saker som jag har skrivit ner så vi inte glömmer bort det:

* Vi kör i två klasser OPEN och STOCK. startlista, resultat och prisbord ska vara separerade.
* Bättre rapportering, DVS vi måste synas bättre samt att vi måste ha folk som kan vattenskoter i speakerbåset. (förstår att det kan bli problem för varvräkning, tidtagning,speaker mf då det är svårt att se våra tävlingsnummer)
* Rätt längd på banan
* Målbojar samt målflagg vid målgång i Gräddö

Mvh
Rickard Freij #32
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 11 månader sedan #22068

• ribextremeracing
  • Platinum Member
  • Platinum Member

ec1 skrev: Varför denna bitterhet :roll:
Ander vann i år Niklas vann förra året, ingen av dem kanske skulle vunnit om regelboken skulle följts men i sådanafall hade ingen OPEN åkare kommit i mål varken 2009 eller 2010, det om ngt är fiasko!

Grattis till vinnarna!

Jag är på! Vi behöver inte älta mer, däremot Roland är vi några hel tokiga dårar som just finner glädjen, spänningen och utmaningen att åka med raket-maskiner och allt vad det medför i trassel, slit, kostnader och framför allt lite tur att just komma i mål.

Under hösten skall vi nog finna en tid för er som är intresserade att prova en "monster skoter". Jag tror det skulle öppna upp uppfattningen att ordet "plattvatten" får en annan innebörd när man har en sjukt stark motor som drar sönder ens armar mellan vågtopparna och ett enda litet misstag slutar alltid i krasch och mycket ont i kroppen.
Då jag både har Stock maskiner och Open maskiner som går bra vågar jag påstå att det är skillnaden mellan svart och vitt i upplevelse.

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
Email:

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 11 månader sedan #22069

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag låg och guppade med skotern i Öregrund på lördagen. Imponerad av deltagarna som såg väldigt fräscha ut ända fram till mållinjen. Kände ju en viss ånger att jag inte var med och körde,men jag vet med mig att jag aldrig hade orkat att hålla fullt den sträckan.Jag har helt enkelt för dålig kondis för att mosa på så långt.

Jäkligt kul var det att se alla olika stilar på körningen. Anders som kom först såg helt avslappnad ut och studerade gps:n som om han var ute på en söndagstur.

Hatten av för alla som körde !!!
Först till Eggegrund vinner......

Sidan laddades på: 0.067 sekunder