Sådär ja då var det avklara.
Dagen började med sjösättning kl.0620 för mig.
Efter det så tog jag mig in till Strandbryggan vid Djurgårdsbron i Stockholm där jag möte upp Niklas för att gå igenom dagen i stort, efter kaffe och macka till mötet där även Ribbåts kaptenerna Björn och Jonas så gjorde vi upp den slutgiltiga rutten för dagen.
Vädret var inte :sunny: direkt utan det var regn på tvären och det blåste ganska så bra.
Efter ett tag så började de första PWC åkarna trilla in Antte var förs in efter att ha startat från Eskilstuna kl.0500 för att börja morgonen med 57nm uppvärmning, sen gick det fort att fylla bryggan man skulle kunna säga att årets dussin vara är Seadoo RXT-X 260RS 12st maskiner av den modellen var på plats. Folk var som vanligt på PWCna ganska så laddade att komma iväg.
Guppa.se hade med hjälp från Norrmejerierna skaffat fram Gainomax till alla deltagare för att få lite energi till dagen.
Först så hade vi säkerhets genomgång och lita annat praktiskt skulle fixas så som en frukost Vi var 44 st maskiner som gick ut från Strandbryggan då vi hade under de senaste dagarna haft en del från fall pga sjukdom, skador och folk som inte riktigt fått ihop sina skotrar, ca kl.0920 för att tuffa ut till Nackastrand där frifarts området börjar på vägen ut så mötes vi inte helt oväntat av Polisen ribbåt killarna ombord hälsade och tittade lite stressat på härket som dom möte.
Polis ribb.jpg
Vid Nackastrand så blev det halt ett litet tag då vi väntade på att fotografen från Pickla.se och filmaren från Snowmobil skulle dyka upp bortifrån Kaknästornet på Gärdet, efter en del väntan så kom helikoptern alla var tok laddade så vi tecken så kramade alla åkare gasen krampaktigt för att först släppa den vid Oxdjupet ett bra tag senare. Där gick även helikoptern ner för att spara på soppan medan vi gick igenom Oxdjupet som är en 8 knopare.
Efter omstart efter Oxdjupet så gick vi mot mellan skärgården, i höjd med Sollenkroka så gick den de första två maskinerna sönder en Yamaha och en Kawasaki vidare under dagen så var det ytterligare ett par maskiner som inte gick helt rent dok inga Seadoos, vi som kör Seadoo har väl haft vår beskärda del förr med kompressor ras.
Inga person skador så vitt jag vet förutom att en del personer fick sitt psyke lite kant stött då de upptäckte att man inte kan förlita sig på sin grundkondis från sin ungdom.
Efter Sollenkroka så gick vi upp till Norrastavsudda där alla utom ledarskotern och ledar ribben körde fel pga när man ligger längst fram tillsammans med några andra så står man på utav bara den och man tror att den som ligger jämsides vet var man skall samma sak tror han, men efter en lite fel körning som kan hända vi sådana här tillfällen så kom alla in till tankstop.
Så fort alla var klara så körde vi vidare ut en liten bit på Kanholmsfjärden så folk skulle få känna lite på sjön för dagen, vilket visade sig var väldigt snäll, efter det så gick vi upp på östra sidan av Möja för att i höjd med Berg dela på oss ett gäng som gick med Ribbåtarna och ett gick med mig och Mange ut till havs. Längst bak hade vi hjälp av två att hålla svansen så att inga blev kvar ute till havs.
Vi var 28 st åkare som gick ut mot Björkskär mycket trevlig åkning över ditt med stora vågor, alla kom över till Björkskär men började känna sig lite trötta i armarna men va fan vi är ju hård killar tänkte väl de flesta.
Nu började en helt ny typ av åkning när vi begav oss ut på havet, jag och Mange tog sikte på Horsten för att därefter gå till Revange grundet, vi bestämde tidigt att åka ut till Alma vore både dumt och rentav farligt då nu sjön från Polen nu växt till att mäta 3-3,5 meter mellan topp och dal. Nu var det jobbigt på riktigt allas pannben fick växa lite extra. Själv så hade jag några luftfärder då jag vid nedslaget var helt övertygad att motorn lossnat eller att skrovet sprack, sen att den där jävla fyren inte kom närmare särskilt fort var ju inte sjävförtoende stärkande direkt.
Alla kom ut till Revengen, svansen kom efter ett tag och gav klar tecken att alla var med, så att vi kunde vända fören in mot Sandhamn för en mycket efterlängtad pannbiff med potatis. Folk var så trötta att när vi väl skulle räkna in oss på bryggan så fick Niklas ställa upp oss på ett led linje för inräkning, vi kunde konstatera att alla fåren var på bryggan och att ingen var kvar ute till havs.
In på Seglarhotellet för att äta sen lunch, och jag kan säga att det var ett mycket trött gäng som släpade upp sina fötter för trappan till matsalen. Förra året när vi körde så tog de flesta en starköl till lunchen idag så tog nog de flesta cola eller vatten. Hade man tagit en öl efter den havs turen så hade väl de flesta hyrt ett rum och gått och lagt sig för att sova.
Jag plus några till avvek vi Sandhamn av olika skäll, jag avvek så att jag skulle hinna hem för att umgås med familjen lite också, men som PeterB, BUSE och några till sa att nu kommer snacket att gå att jag inte orkade hela vägen. Det hade inte varit några problem, men jag medger att jag är sjukt slut i kroppen, det kommer att kännas imorgon och på Måndag det är en sak som är klar.
Så vi var ett gäng som avvek och tur var väl det att jag gick direkt mot hemma hamn, för på väg in mot Djuröbron så hoppade slangen av från kompressorn för andra gången på en helt ny maskin vilket är skit och pankaka när man vill köra lite race med c6racer, ceasar, ec1 och Mange så det blev till att ta det lite lugnt in mot Värmdö.
Ni som gick hela vägen in till Strandbryggan för gärna ta över här och berätta om resten av turen.
Måste säga det att alla 44 förare uppförde sig exemplariskt under dagen skulle alla skoter åkare köra som er så skulle myndigheterna inte ens behöva diskutera skotrarna vara eller icke vara. Stor eloge till er alla. Och även ett jätte tack till Pickla.se och Snowmobil som var med hela dagen och förevigade detta event.
Ja just det det gick rykten om att det var några jävla galningar som strippade på bryggan efter lunchen för att ta på sig sina våtdräkter mitt i bland Sailracing jackor, Gucci väskor. Här kommer en något suddig bild på dessa herrar jag nämner inga namn. Men en anmälan om förargelse veckande beteende är upprättad av den chockade möhippan som stod och tittade på eller så var dom bara glada.
Så nu har jag skrivit mitt om denna dag hoppas alla hade lika kul som jag och att ni får mer träningsvärk än mig då man alltid mår lite bättre när någon har mer träningsvärk än en själv.
Vi ses på havet alla Guppare under sommaren vid nöjes turer eller under tävlingarna runt om i landet.
/Robban