Sea-Doo 2018 Nyheter

Nu har BRP släppt modellprogrammet för Sea-Doo 2018

En video hittar du här

Sea-Doo har likt Apple byggt upp en hipe på att ha något att se fram i mot, inför sitt släpp av modellprogram. Undertecknad var lite skeptisk till att de skulle slå mig med häpnad igen efter förra förändringen med 300 maskinen 2016. Men de har lyckats och det är bara att börja spara i hop till en ny maskin.

Som tidigare år så har modellerna RXP och RXT stått sida vid sida. RXP:n med sin 2 sitsiga och lite aggressiva utseende och RXT:n med sin 3 sitsiga och lite mera snällare utseende. I dag vänder de helt om. RXP är fortfarande 2 sitsig men RXT:n är 3 sitsig eller 1 sitsig genom att man kan ta bort den bakre sittdynan likt bönepallen på en MC.

Likheten med MC stannar inte där, utan du får då en större badplattform med plats för packväska eller extra bensindunk. Perfekt för den längre Guppaeventet tex. Man har också utvecklat ett helt nytt skrov (ST3) som är marknadens bredaste skrov. De som provat att borda en skoter från sidan när man ligger i vattnet, vet att det alltid varit svårt. Enligt Sea-Doo ska detta vara enkelt med nya skrovet. Bredare skrov betyder stabilare maskin. Hur den slår sig på race, får sommaren avgöra. Förutom detta så kommer den med vattentät mobilficka med usb laddare och högtalare. Visst var Kawasaki först med högtalare men Sea-Doo har gjort detta väldigt snyggt. Hatten av säger vi på Guppa. Alla som någon gång försökt få fram sitt sandankare eller annat viktigt fram i förvaringsluckan samtidigt som vågorna slår, vet att att det kan vara lite bökigt, då man måste ställa sig upp och jobba över styret. Detta har Sea-Doo tänkt på och nu kommer du åt det också större förvaringsfacken genom att lyfta upp hela styrenheten från sittande position.

RXP:n har inte fått lika stora förändringar. Det som framförallt är nytt inför 2018 är det höj och sänkbara styret, som ser ut som det man hittar på Spark Trixx. Trixxstyret har man tidigare haft problem med och tål inte lika mycket belastning som sparkens fasta styren. Vi hoppas att de löst detta på RXP:n för man vill inte få styret i handen i 130km/h

 

Som vanligt har Sea-Doo tagit fram modellerna GTI, GTS, GTR, GTX och Wake.
Det som gör att de flesta höjde på ögonen är nya GTI Limidet. Om vi backar bandet lite och pratar om GTX.
GTX har alltid varit Sea-Doos lyxskepp. Helt enkelt en Yacht bland vattenskotrar. En maskin som står för lyx och exklusivitet. Det gör den onekligen även i modellprogrammet 2018. Med brunt läder, mönstrat som en hästsadel. Men och ett stort MEN, man har valt att göra detta utseende även på GTI Limited. GTI som alltid har stått i det billigare segmentet, utan att för den delen vara skräp. Limited har haft alla tänkbara tillbehör så som badstege mm och har det fortfarande. 2018 kan man köpa en GTi som ser ut som en GTX. Sea-Doo själva skriver Laddad med premium utrustning utan premium pris. 

Helt enkelt Woow

 

Även 2018 släpper Sea-Doo sina omåttligt populära Spark. Här har man dock haft lite dålig fantasi. Årets färgnyheter är att man blandat färgerna så om du köper en Vit får du blått säte. Köper du en Gul får du turkost säte osv. Känns lite tråkigt och hade varit bättre om kunden fick välja detta själv ist för att Sea-Doo gör det åt dig.
Trixxen kommer i samma färg som föregående år, men även i en ny färg. Brandgul/röd. Trixxen som blev omåttlig populär förra året kommer fortsätta vinna framgång även i år. Nyhet för 2018 är att Trixxen kommer som en 3 sitsig modell. Om den blir en hitt återstår att se. Vi hoppas de löst barnsjukdomarna med styret och att den dricker kylvätska när man "weelar"

Om man ska summera årets största nyhet med ett ord, så blir det Delbart säte Som mer modeller än RXT har. Här kommer därför en bild på en lämplig aktivitet som man inte ska förglömma på vattenskoter turen, nämligen fika pausen. Som i detta fall utföres på en GTX.

Så skynda dig nu och lägg in din order på en maskin som förändrar allt igen.
SEA-DOO 2018 WAS BUILD FOR THE SWEDISH FIKA

Besök de som säljer Sea-Doo i Sverige för att förboka ditt exemplar

 

Arronet Teknik (saknar info på hemsidan)

Börjesson

Cubic

Lättvikstmotor

ATV & Fritid

ATV Shopen

Hans Eriksson

Westbike

JH Maskin

Kronobergs Bilaffär

Bohlins

Motorbiten

Motorcenter (saknar webbsida hos BRP)

 

Northbike

Oktan

Saths

Rodins Marin

Skulle du sakna ett försäljningsställe, skicka ett mejl med deras länk till

 

 

Spark - 2 takts projekt del 3

 Så, då var den sommaren över, inte allt för illa men lite sval, min ”vanliga” Spark har gått betydligt mindre den här säsongen än tidigare två, men nu är det ju inte den vi ska prata om :)

Sedan sist så har jag hunnit provköra både en första och en andra gång, första slutade nästan på sjöbotten pga. en läckande axeltätning men den andra var betydligt mer lyckad. 

 Mycket arbete lades på att isolera grenrör och pipa med avgasbandage, ljuddämparen med en speciell alu/glasfibermatta och skrovet med reflekterande film. Det verkar som jag har lyckats se till så det inte blir för varmt i skrovet hittills i alla fall men det återstår att se när man börjar pressa den lite hårdare sen. 

Jag gjorde ett tillfälligt utblås från fläkten då jag ändå hade gjort ett hål i skrovet i bak där jag först trodde att avgasutblåset skulle hamna. Ser lite kul ut men som sagt ska inte se ut så sen.

Sen kom dagen för första provkörningen och jag började med att bara backa i trailern och låta den gå på tomgång till att börja med. Sen när allt fortfarande såg bra ut så började jag testa att gasa lite försiktigt och sedan mer och mer. Efter kanske 15 minuter så såg allt fortfarande bra ut, det enda problemet jag hade var att tomgången blev lite för låg i vattnet och det var precis att den höll igång på ca 1000 varv.

Nu var det dags att provköra på riktigt, tog av den från trailern och drog igång motorn igen. Gled försiktigt ut i hamnen och puttrade runt på 2000-3000 varv ett tag. Sedan testade jag att ta upp den i plan och inte långt efter det så tappade jag all drivning, ner på tomgång och kände att den då drev framåt, testade att gasa men efter en liten stund så tappar den drivningen igen. Trodde då att bulten till svänghjulet lossnat så det slirade på konen så jag stängde av motorn. Blev bogserad in mot rampen och märker då att den ligger väldigt lågt i vattnet, när jag kommer in mot trailern är det vatten upp över bakdelen och jag ser vatten genom luckan på sidan, hoppar av och puttar upp den på trailer. Kör upp trailer ur vattnet och öppnar dräneringen, lyser ner i luckan på sidan och det är vatten upp över halva motor. 

Vid det här laget hade jag insett att det nog var min något provisoriska axeltätning som fallerat. Jag kunde ju inte använda samma lösning som på originalmotorn då jag har en stor remskiva kvar som agerar fäste för adaptern till drivaxeln. Jag tog originalbälgen och satte två motriktade packboxar/radialtätningar i änden mot motorn. Jag hade inte förväntat mig att det skulle hålla i 

längden men räknade med att även om det sipprar in lite vatten där så skulle det fungera tillräckligt bra för att testa motorn vid första provkörningarna. 

Så nu var det bara att köpa en riktig axeltätning som jag fick hjälp av Jetskiparts att ta hem från USA. Tyvärr var diametern ganska mycket större på den så jag fick lov att vinkla om avgaspipan och flänsen på grenröret för att få plats så det var bara att ta bort avgasbandaget och börja kapa och svetsa igen. Ny värmetålig färg och nytt avgasbandage fick inhandlas och sen sätta ihop allt igen. 

Sen skulle jag försöka justera upp tomgången lite för att den skulle bli lagom när impellern är i vattnet. Det visade sig vara betydligt krångligare än att bara vrida på en stoppskruv, ECU’n styr tomgången med tändning och bränsle automagiskt och så fort TPS’en registrerar nån enstaka 1 % spjällöppning så hoppar varvet upp till ca 2000. Så jag fick lov att lura TPS’en att spjället är stängt trots att det är lite öppet. 

Efter det var det tillslut dags för andra provkörningen vilket var nu i söndags. Den här gången gick allt betydligt bättre, den går på ok tomgång runt 1100 varv även om varvet fortfarande är lite lågt, skulle vilja ha upp det till 1200 varv. Nu gick det bra att köra runt lite och den känns stark trots 13/18 impellern som sitter på. 

Nu till det tråkiga, motorn går klockrent upp till ca 7000 varv, rent och fint utan några konstigheter alls, men precis där där motorn ska klippa på och gå som bäst så känns det som att ECU’n inte är nöjd med något och stänger ner. Släpper man av och får ner den till under 7000 igen så kommer den tillbaka och går bra igen. Dessa motorer ger toppeffekten vid ca 8000 och det är på de sista 1000 varven som de verkligen vaknar till. Ingen aning just nu om orsaken men ska börja med att koppla in datorn och kolla om den satt några felkoder. Annars får jag test att justera tillbaka TPS’en och tomgången och se om det hjälper. Spontant så tror jag inte att det har med modifieringarna av avgassystem och insug att göra i och med att det beter sig så väldigt digitalt. 

Så som vanligt, fortsättning följer  

Här är ett par filmer till, ena visar bygget lite mer i detalj utan locket på och den andra från senaste provkörningen: 

https://youtu.be/dj73wnRfISc 

https://youtu.be/I6VT0l3WtMU 

 

Har du också ett projekt du vill berätta om? Mejla oss på Guppa och berätta mer/ Crew Guppa.se Sveriges Vattenskoterforum.

Spark - 2 takts projekt del 2

Då var det dags för del 2 av min rapport om mitt 2-taktsprojekt.

Det har hunnits med en hel del i garaget trots att man tycker att det går ”sakta men långsamt” som jag brukar säga när folk frågar hur det går J

En av de större bedrifterna är att avgassystemet är helt klart, jag vågar inte ens tänka på hur många timmar som lagts på det. Mycket svetsande och modifierande överlag, nu är det bara att hoppas att jag inte totalt sabbat avstämningen, men en körning i bromsbänk kommer att visa det framöver. För att minska risken så skar vi ut tårtbitar på ena sidan, skar upp och bockade och infogade biten på andra sidan, på det sättet räknar jag med att vi inte ändrat volym och/eller konerna i pipan nämnvärt.

 

IMG 3863

IMG 3867

 

Avgasutblåset är annars kanske den mest customiserade biten, det började sitt liv som ett vanligt Worx 3,5” utblås som vi sedan modifierat bortom all igenkänning. Det är nu vattenmantlat för att förhindra att skrovet smälter. Enda sättet att få avgassystemet att fungera vettigt var att inte vattenkyla det som brukligt på vattenfarkoster utan att isolera det istället. Det innebär att mycket värme kommer att komma med ända till utblåset. Den som är lite observant kanske ser att den plötsligt är bronsfärgad på sista bilden, det blev av värmen när vi svetsade i insatsen J

IMG 3856

IMG 3884

IMG 3886

IMG 3895

IMG 3896

IMG 3893

IMG 3894

 

När avgassystemet tillslut var klart började jag klura på hur alla ”runtomkringsaker” skulle sitta. Original på Spark så sitter allt på motorn eller luftburken, på snöskotern sitter det mesta i ramen så jag hade inga naturliga ställen att sätta, tändspolar, expansionskärl, ECU, oljebehållare etc. Så vi tillverkade en fästplåt/konsol där vi satte det mesta, dock satte jag expansionskärlet direkt på motorn tillslut.

IMG 4040

IMG 3988

IMG 4008

Sen var det dags för kylsystemet, jag tog en del bitar från originalgrejerna och en del från snöskotern. Känns som jag fick ihop det bra och framtida provkörningar får väl visa om det fungerar som det ska.

 

Bränslesystemet hade jag gjort klart det mesta på redan tidigare. Jag tog pump och regulator från snöskotern och byggde in i tankarmaturen på vattenskotertanken. Fick lov att sätta en anslutning för returen då den kommer från motorn på snöskotern. Sedan behövde jag förlänga ena slangen som går från ECU’n till motorn men annars inget mer.

IMG 3855

Tillslut var det dags för elsystemet, jag hade gjort en inventering sedan tidigare och märkt upp alla kontakter. När ECU’n väl satt på plats så började jag koppla in allt, förvånansvärt mycket gick att koppla utan att förlänga kablarna men en del sådant fick jag ändå göra. Använde Biltemas Delphi-kopior och det blev riktigt bra. Det blir däremot inte så snyggt generellt med alla kablar och slangar när det inte egentligen är tänkt att sitta på detta sätt men det fungerar J

IMG 4053

 

IMG 4048

IMG 4049

Så till den stora stunden, första provstarten, med hjälp av lite startgas och ett antal drag i startsnöret så small den igång J Här är en liten filmsnutt på en av provstarterna lite senare samma dag:

https://youtu.be/f9ZgLOAldug

Nu är det full fokus på att få till resten för att kunna få i den i vattnet för en första provtur. Avgassystemet ska isoleras och insidan på skrov och överdel ska täckas med värmereflekterande material. Jag ska snygga till och fästa upp lite kablar och slangar och jag behöver nog se över monteringen av tändspolarna. Sen måste jag lösa lite reglage och knappar och gasvajern till styret, samt en tillfällig lösning för instrumenteringen från snöskotern måste jag också titta på. Framöver tittar jag på en Voyager GPS-instrumentering från Trail Tech. Elstart står också på inköpslistan.

Sen kommer det främst att handla om att prova så allt fungerar och håller ihop. Efter det, om man nu kommer så långt, så kommer det säkert att bli ett rätt drygt jobb att komma fram till en bra impeller-setup för att få motorn att prestera optimalt.

Jag önskar alla en riktigt trevlig sommar med massor av vattenskoteråka, kör försiktigt på sjön så kanske vi ses J Räknar med att återkomma med en del 3 fram i höst om hur allting har gått.

 

/Thomas

 

 

Logga in  \/ 
x
x
Registrera  \/ 
x

VÄLKOMMEN!

Guppa.se är mötesplatsen för oss i Sverige som åker vattenskoter och
jetski. Här hittar du:

  • Senaste nyheterna
  • Forum med samlad kunskap och erfarenheter
  • Bloggar
  • Tävlingskalender och resultat
  • Webbshop med noga utvalda produkter

Självklart är det gratis att bli medlem!

 

Bli medlem

HÄNDER I FORUMET

Senaste forumtrådarna

  • Inga inlägg att visa.

Vem är online?

Vi har 160 besökare och inga medlemmar online

TÄVLINGAR & EVENTS

« Oktober 2024 »
Mån Tis Wed Tors Fri Lör Sön
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31