Sea-Doo 2018 Nyheter
Nu har BRP släppt modellprogrammet för Sea-Doo 2018
En video hittar du här.
Sea-Doo har likt Apple byggt upp en hipe på att ha något att se fram i mot, inför sitt släpp av modellprogram. Undertecknad var lite skeptisk till att de skulle slå mig med häpnad igen efter förra förändringen med 300 maskinen 2016. Men de har lyckats och det är bara att börja spara i hop till en ny maskin.
Som tidigare år så har modellerna RXP och RXT stått sida vid sida. RXP:n med sin 2 sitsiga och lite aggressiva utseende och RXT:n med sin 3 sitsiga och lite mera snällare utseende. I dag vänder de helt om. RXP är fortfarande 2 sitsig men RXT:n är 3 sitsig eller 1 sitsig genom att man kan ta bort den bakre sittdynan likt bönepallen på en MC.
Likheten med MC stannar inte där, utan du får då en större badplattform med plats för packväska eller extra bensindunk. Perfekt för den längre Guppaeventet tex. Man har också utvecklat ett helt nytt skrov (ST3) som är marknadens bredaste skrov. De som provat att borda en skoter från sidan när man ligger i vattnet, vet att det alltid varit svårt. Enligt Sea-Doo ska detta vara enkelt med nya skrovet. Bredare skrov betyder stabilare maskin. Hur den slår sig på race, får sommaren avgöra. Förutom detta så kommer den med vattentät mobilficka med usb laddare och högtalare. Visst var Kawasaki först med högtalare men Sea-Doo har gjort detta väldigt snyggt. Hatten av säger vi på Guppa. Alla som någon gång försökt få fram sitt sandankare eller annat viktigt fram i förvaringsluckan samtidigt som vågorna slår, vet att att det kan vara lite bökigt, då man måste ställa sig upp och jobba över styret. Detta har Sea-Doo tänkt på och nu kommer du åt det också större förvaringsfacken genom att lyfta upp hela styrenheten från sittande position.
RXP:n har inte fått lika stora förändringar. Det som framförallt är nytt inför 2018 är det höj och sänkbara styret, som ser ut som det man hittar på Spark Trixx. Trixxstyret har man tidigare haft problem med och tål inte lika mycket belastning som sparkens fasta styren. Vi hoppas att de löst detta på RXP:n för man vill inte få styret i handen i 130km/h
Som vanligt har Sea-Doo tagit fram modellerna GTI, GTS, GTR, GTX och Wake.
Det som gör att de flesta höjde på ögonen är nya GTI Limidet. Om vi backar bandet lite och pratar om GTX.
GTX har alltid varit Sea-Doos lyxskepp. Helt enkelt en Yacht bland vattenskotrar. En maskin som står för lyx och exklusivitet. Det gör den onekligen även i modellprogrammet 2018. Med brunt läder, mönstrat som en hästsadel. Men och ett stort MEN, man har valt att göra detta utseende även på GTI Limited. GTI som alltid har stått i det billigare segmentet, utan att för den delen vara skräp. Limited har haft alla tänkbara tillbehör så som badstege mm och har det fortfarande. 2018 kan man köpa en GTi som ser ut som en GTX. Sea-Doo själva skriver Laddad med premium utrustning utan premium pris.
Helt enkelt Woow
Även 2018 släpper Sea-Doo sina omåttligt populära Spark. Här har man dock haft lite dålig fantasi. Årets färgnyheter är att man blandat färgerna så om du köper en Vit får du blått säte. Köper du en Gul får du turkost säte osv. Känns lite tråkigt och hade varit bättre om kunden fick välja detta själv ist för att Sea-Doo gör det åt dig.
Trixxen kommer i samma färg som föregående år, men även i en ny färg. Brandgul/röd. Trixxen som blev omåttlig populär förra året kommer fortsätta vinna framgång även i år. Nyhet för 2018 är att Trixxen kommer som en 3 sitsig modell. Om den blir en hitt återstår att se. Vi hoppas de löst barnsjukdomarna med styret och att den dricker kylvätska när man "weelar"
Om man ska summera årets största nyhet med ett ord, så blir det Delbart säte Som mer modeller än RXT har. Här kommer därför en bild på en lämplig aktivitet som man inte ska förglömma på vattenskoter turen, nämligen fika pausen. Som i detta fall utföres på en GTX.
Så skynda dig nu och lägg in din order på en maskin som förändrar allt igen.
SEA-DOO 2018 WAS BUILD FOR THE SWEDISH FIKA
Besök de som säljer Sea-Doo i Sverige för att förboka ditt exemplar
Arronet Teknik (saknar info på hemsidan)
Motorcenter (saknar webbsida hos BRP)
Skulle du sakna ett försäljningsställe, skicka ett mejl med deras länk till