Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Toppfart 260x 16 år 2 månader sedan #17892

• conny
  • conny Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0

ec1 skrev: Självklart skall inte rideplaten vara under intagsgallret, blir ju en broms... dessutom trycker denna kant ner "nosen" vilket ger mer våtyta och lägre toppfart.

Kan säga efter att ha suttit tvåtimmar på en seadoo rxtx 260 i mkt sjö att kawwan är i en annan liga... sååå mkt stabilare, tryggare samt enklare att köra offshore med :) därmed inte sagt att sedoon är långsammare med rätt förare, men den kräver betydligt mer av den....

Vad gör man då ? Slipar ner kanten mot rideplaten eller insidan av fästena mot skrovet?
Först till Eggegrund vinner......

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Toppfart 260x 16 år 2 månader sedan #17903

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tyvär sitter rideplaten olika på alla ultror... Lättast å bäst är att skaffa en RD rideplate eller TBM`s nya Signatureseries platta som skall vara bra. Annars får du fräsa ner alla klackar på orginalrideplaten. passa då på att fräsa ner de bakre lite extra för lite mer stävlyft. Orginal rideplaten tycker jag får skotern att gå lite väl mkt på "nosen" och man plöjer lite väl mkt genom vågorna känns dessutom som man skall dyka vi långa luftfärder.

Re: Toppfart 260x 16 år 2 månader sedan #18011

• conny
  • Elite Member
  • Elite Member

ec1 skrev: Tyvär sitter rideplaten olika på alla ultror... Lättast å bäst är att skaffa en RD rideplate eller TBM`s nya Signatureseries platta som skall vara bra. Annars får du fräsa ner alla klackar på orginalrideplaten. passa då på att fräsa ner de bakre lite extra för lite mer stävlyft. Orginal rideplaten tycker jag får skotern att gå lite väl mkt på "nosen" och man plöjer lite väl mkt genom vågorna känns dessutom som man skall dyka vi långa luftfärder.

Håller med dig om att den är tung i fören,därför satte jag på en wedge o rivas plate. Tycker dock att det borde passa bättre när intagsgallret ochså är riva. Kan nämna det att orginalgallret hade en spricka vid ett skruvhål.

Re: Toppfart 260x 16 år 2 månader sedan #18012

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nu hänger jag inte med har du rivas rideplate och intagsgaller? har du det och det är dessa som inte passar ordentligt så skulle jag reklamera detta till riva... fick ju själv göra det med min första RD platta som var snegjuten....
Vill inte låta negativ och har inte provat Rivas rideplate själv men pratat med mkt folk som har det och alla säger att den är kass för all körning utom på plattvatten då den fördärvar kawwans annars så överlägsna sjöegenskaper. :o

Re: Toppfart 260x 16 år 2 månader sedan #18014

• conny
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag har ochså läst det där med rivas plate. Tycker dock att det passar mig bättre då skoter går mer på vågorna än igenom dom. Jobbigt i längden när halva vågen sitter i ansiktet. Köpte platen beg så det blir svårt att häva köpet. Får väl plocka bort den o fräsa när jag får lust o tid.

Re: Toppfart 260x 16 år 2 månader sedan #18019

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
jo så är det kanske, själv använder jag ju min skoter till rejsing så jag vill bara ha det som är snabbast för mitt ändamål= offshore 8-) om du moddar rivas platta se till att du inte får än mer vinkel på det bara

Kommer nog att använda orginal intagsgaller till min maskin men jag tar bort mellan ribban och tvärstaget, har ju ett TBM´s galler med som är ställbart men har testat och konstaterat att vingar i intagsgallret bromsar en heldel... kawwan har grym hookup ändå och kräver troligtvis inget optionsgaller om man inte trimmar mkt...

Re: Toppfart 260x 16 år 3 veckor sedan #21195

• joelsson
  • joelsson Profilbild
  • New Member
  • New Member

conny skrev: Mätte upp färjan idag.59,4 knop/ 110 km/h. Har en kant , ca 3 mm på rideplaten som är under intagsgallret.Med mindre soppa och en del bantning av förare borde den göra 60. :-D

Märkbart är att den gjorde 104 km/h i sjö fast den pumpa luft mellanåt.
Påverkar det hastigheten mycket att rideplaten sticker ner djupare än intagsgallret?

Vad vissade mätar på skotern när du åkte 59,4knop? Hur mycket rätt/fel vissar dom?
Kawasaki ultra 260X 2010 Grön/svart
Smuggler 24 DC Aqad41

Re: Toppfart 260x 16 år 3 veckor sedan #21240

• conny
  • Elite Member
  • Elite Member
66 miles/h Har inte klockat igen den sedan jag tog bort wedgen.

Sidan laddades på: 0.074 sekunder